Enligt Frk Svensson

Om mitt liv – min väg

Arkiv för dagen “april 25, 2012”

Nya tag mot fettet, del 9

Onsdag är lillelördag och numera också godislördag. Hm. Jag känner mig lite obekväm nu eftersom de senaste dagarna alla verkar ha varit godisdagar ha ha… Men – hursomhelst. Onsdagar är hädanefter min godisdag. Detta för att onsdag ligger bättre till som godisdag för mig med tanke på att måndag är vägare-dag. Någon som förstod det?? 🙂

I gårdagens inlägg skrev jag om hur viktig frukosten är och jag måste nog faktiskt skriva det i dag igen, FRUKOSTEN ÄR VIKTIG. Sådärja, då var det gjort. I dag blev det en något mera torftig frukost och det var kanske därför sockersuget satte in igen. Vi har det lite dåligt med vetttig mat hemma p g a att lilltjejen är sjuk och vi har inte kunnat ta oss ut för att handla ordentligt. Men i morgon är det dags, hon friskade på sig i dag betydligt. Sambon? Ja han jobbar på annan ort så jag är gräsänka större delen av veckorna håhåjaja… men thats life just nu. Kylskåpet känns således fruktansvärt tomt och trist. Lite spridda skurar av rester, ett halvfullt mjölkpaket, en ost som sett sina bästa dagar… inte så inspirerande. Och i morgon blir det risgrynsgröt, det har jag redan räknat ut. Ett sådant torftigt kylskåp kräver planering…

Hursomhelst, hur dagen har varit med tanke på viktkontroll och sådant så förutom godiset har jag lyckats att sköta mig hyfsat med det ”rekommenderade intaget” i dag. Bara cirka 100 kcal över rekommenderat. Trots godis. Och – jag har tränat. 15 minuters ”Friskis/Svettis-gympa”. Det tar sig sa han som tände på … ja hur var det nu då?? Jag är urdålig på sådant… Nej, nu är timmen sen som vanligt och jag längtar efter att få sova. Fortsättning följer… Natti-natt.

Solpuder is ”da shit”!

Jag tycker detta är en av de bästa uppfinningar som finns. Mineralpuder i all ära men solpuder är snäppet bättre. Särskilt nu innan vårsolen hunnit få bryna fläsket… (och sedan också för den delen eftersom jag har fått solskador i ansiktet på grund av alltför intensivt solande förr om åren). Jag hittade ett som jag tycker är superbra såhär  i vårljuset. Det funkar som rouge också, blir precis lagom färg och ser naturligt och fint ut. Och till ett bra pris också! Isadoras Blush & Bronze är namnet.

Otrohet är väl ingen lek?

Är lite upprörd efter att ha läst artikeln om ”Amelias sexundersökning 2012”.  Intressant men också lite … chockerande kanske. Eller. Jag vet inte. Man kan läsa om normaliserande av otrohet genom till exempel otrohetssajter och genom film/TV-serier. Ja det är ju inte utan att man har märkt att det finns en trend där man är mera ohämmad vad det gäller sexuella relationer.

Jag vet inte om jag framstår som en moraltant när jag säger att otrohet är fel. För det tycker jag. Otrohet finns inte på min karta. Eller jo, det gör det. Som en tråkig erfarenhet. Jag var tillsammans med en man i ett längre förhållande, vi var tillsammans i 7 år. Det som ändade det hela var just otrohet. Jag har alltså varit med om det så jag sitter inte och svamlar. Och som sagt, numera finns det inte på min karta. Hade därför lite svårt att förlika mig med vissa saker som stod i artikeln.

En mening som upprörde mig var ”Ja, det till och med rekommenderas ibland som en självkänsloboost, ett sätt att lösa relationsproblem och att bli lyckligare”. Jag tror inte att otrohet kan lösa relationsproblem – eller göra en lyckligare heller för den delen. Nu står det inte så utförligt om på vilket sätt det skulle kunna lösa relationsproblem men för mig verkar denna inställning skruvad. Ponera att jag och min sambo har problem i vår relation, till exempel att vi inte kan kommunicera med varann på ett bra sätt. Så då går en av oss och lägger sig med någon annan. Jahaja. Den som fick sig ett litet nyp vid sidan av kanske upplever en tillfällig lyckokänsla, eller spänning, eller vad det nu kan vara. Sedan förhoppningsvis dåligt samvete. Om inget dåligt samvete dyker upp så borde enligt min åsikt någonting i relationen vara ordentligt fel. På vilket sätt skulle relationen då lösas tro? Kanske menar man att den partnern som hoppat över skaklarna, efter detta tillfälliga ligg känner sig bättre på ett eller annat sätt och detta skulle då kanske generera ett bättre beteende i allmänhet som genom ett mirakel löser parets hela relationsproblem. Hm. Skulle inte tro det.

Som självkänsloboost kanske det kan funka. Om man är singel. Men är man singel är man inte otrogen. Då är det helt OK (enligt min mening) att ligga runt hur ofta och med vem man vill. Då blir det ett sätt att söka bekräftelse som inte skadar någon annan. Men som självkänsloboost i ett etablerat förhållande – Nej.  Att lösa vardagstristessen genom att välja att ligga runt med andra som en lite ”spännande krydda” tror jag inte heller är någon bra lösning. Det finns faktiskt andra sätt att berika sitt liv och att öka sin självkänsla på.

 

Inläggsnavigering

HomeHopeDreams

Om mitt liv - min väg

Millans Värld

Om mitt liv - min väg

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Big ass fashion

Om mitt liv - min väg