marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Otrohet är väl ingen lek?

Är lite upprörd efter att ha läst artikeln om ”Amelias sexundersökning 2012”.  Intressant men också lite … chockerande kanske. Eller. Jag vet inte. Man kan läsa om normaliserande av otrohet genom till exempel otrohetssajter och genom film/TV-serier. Ja det är ju inte utan att man har märkt att det finns en trend där man är mera ohämmad vad det gäller sexuella relationer.

Jag vet inte om jag framstår som en moraltant när jag säger att otrohet är fel. För det tycker jag. Otrohet finns inte på min karta. Eller jo, det gör det. Som en tråkig erfarenhet. Jag var tillsammans med en man i ett längre förhållande, vi var tillsammans i 7 år. Det som ändade det hela var just otrohet. Jag har alltså varit med om det så jag sitter inte och svamlar. Och som sagt, numera finns det inte på min karta. Hade därför lite svårt att förlika mig med vissa saker som stod i artikeln.

En mening som upprörde mig var ”Ja, det till och med rekommenderas ibland som en självkänsloboost, ett sätt att lösa relationsproblem och att bli lyckligare”. Jag tror inte att otrohet kan lösa relationsproblem – eller göra en lyckligare heller för den delen. Nu står det inte så utförligt om på vilket sätt det skulle kunna lösa relationsproblem men för mig verkar denna inställning skruvad. Ponera att jag och min sambo har problem i vår relation, till exempel att vi inte kan kommunicera med varann på ett bra sätt. Så då går en av oss och lägger sig med någon annan. Jahaja. Den som fick sig ett litet nyp vid sidan av kanske upplever en tillfällig lyckokänsla, eller spänning, eller vad det nu kan vara. Sedan förhoppningsvis dåligt samvete. Om inget dåligt samvete dyker upp så borde enligt min åsikt någonting i relationen vara ordentligt fel. På vilket sätt skulle relationen då lösas tro? Kanske menar man att den partnern som hoppat över skaklarna, efter detta tillfälliga ligg känner sig bättre på ett eller annat sätt och detta skulle då kanske generera ett bättre beteende i allmänhet som genom ett mirakel löser parets hela relationsproblem. Hm. Skulle inte tro det.

Som självkänsloboost kanske det kan funka. Om man är singel. Men är man singel är man inte otrogen. Då är det helt OK (enligt min mening) att ligga runt hur ofta och med vem man vill. Då blir det ett sätt att söka bekräftelse som inte skadar någon annan. Men som självkänsloboost i ett etablerat förhållande – Nej.  Att lösa vardagstristessen genom att välja att ligga runt med andra som en lite ”spännande krydda” tror jag inte heller är någon bra lösning. Det finns faktiskt andra sätt att berika sitt liv och att öka sin självkänsla på.

 

Single Post Navigation

One thought on “Otrohet är väl ingen lek?

  1. Jag tror inte heller att otrohet löser något, snarare skapar mer problem och svårigheter.
    Tyvärr har det blivit så enkelt i dag att ha en affär eller fling på sidan om pga av internet och alla dejtingsidor som finns.
    Jag hade själv igång en sida, efter jag skiljde mig men jag la ner den till slut då jag kom fram till att ca 90 % av männen som ville ha kontakt med mig bara ville ha lite skoj vid sidan om..
    Jag har ett större värde än så…har jag lärt mig!
    Ha en finfin dag!
    Kram

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

