marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Jag kör som en kärring – och är stolt över det

Häromdagen pratade jag med en kollega på jobbet om bilkörning. Folk kör ju som vettvillingar ute på vägarna i vår avlånga land. Vi kom in på detta efter att jag berättade hur en bil-dåre kört om mig på höger sida, ja alltså på vägrenen … men det är en annan historia…

I alla fall hade kollegans vuxna dotter (i 30-årsåldern), under det att min kollega körde bilen, utbrustit: ”Mamma, du kör ju som en kärring!!” Min kollega hade då efter viss kort eftertanke lugnt replikerat med: ”Ja men, jag ÄR ju en kärring!”. Ja. Så. Visst. Så sant.

Och då är min fråga ut i cybervärlden:

Hur faen kör en kärring per definition??

Ja, eftersom jag inte är helt borta så antar jag att definitionen på hur en kärring kör är att hon kör lugnt. Det vill säga med gott omdöme.

Men då kommer nästa fråga:

Vad faen är fel med att köra med förstånd och gott omdöme då?!

För jag tycker att det är vettigt att köra försiktigt och omdömesgillt. Det visar att man använder hjärnan. Eller har det också blivit omodernt i denna galna värld? Precis som att det blivit omodernt att åldras (och bli kärring på riktigt med rynkor och gäddhäng?). Nej, jag hoppas verkligen inte att det blivit modernt att inte använda det vett man begåvats med. Då är vi nog på väg ned i botten, på riktigt.

Nej hörni, jag tycker att ALLA borde köra som kärringar. Jag är i alla fall en stolt kärring, både över hur jag kör bil och annat också för den delen… Jag har inte facebook men det kanske vore en idé att skapa en klubb med namnet ”Vi som kör som kärringar och är stolta över det”. Någon som är med då?

Single Post Navigation

3 thoughts on “Jag kör som en kärring – och är stolt över det

  1. Så klart! Jag vill mena att jag kör säkert och det är jag nöjd med.

    Gilla

  2. 😀 Jag får fundera på detta med Fejjan kanske…

    Gilla

  3. Hehe, nja jag kör väl inte som en kärring. Jag känner ibland att vissa kvinnor är så försiktiga att de ibland blir en trafikfara när de blir osäkra och helt plötsligt stannar upp för att de vill se exakt hur de ska köra istället för att ha blicken lite längre fram och planera sin körning. Men det är klart, bättre att köra som en kärring än en fartdåre 🙂

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

