marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Tankar i påsktid: om tro, Jesus, död och uppståndelse

Häromdagen fick jag förklara för min 7-åriga dotter varifrån vår tradition med påsken kommer ifrån. Det är fantastiskt att ha barn för de ställer så bra frågor och bra frågor kräver förstås bra svar, det vill säga rätt svar. Så det var bara för undertecknad att utforska sin egen kunskap och se om den räckte. Det gjorde den då tyvärr inte. Jag fick lov att konsultera Google och därefter försöka att förklara för dottern varför vi firar påsk. 🙂

Ofta så leder ju förkovran i ett ämne och uppdateringar av den egna kunskapen i detsamma till vidare funderingar. Plötsligt fann jag mig själv funderandes över Jesus och hans öde. Över vem Jesus kunde ha varit och en massa annat. Det var intressanta funderingar. När jag var barn och ungdom var jag ganska påläst vad det gäller den kristna inriktningen eftersom jag då på den tiden rörde mig i kristna kretsar. Nu som vuxen har jag också en tro men jag vet inte om jag kan säga om jag är kristen. Jag tror på att det finns någonting som skapat allt som är eftersom jag inte för ett ögonblick kan tro att allt uppkommit av en slump. Jag tror på högre medvetande. Men kristen? Nja.

Ja, när jag var barn var jag fascinerad av Bibeln, Gud och Jesus eftersom jag på något sätt upplevde allt det där som ganska spännande och liksom magiskt. Jesus som till exempel sades kunna hela människor, till och med göra dödssjuka människor friska och som hade andra krafter som var extraordinära. Men jag kan inte låta bli att undra: vem var Jesus egentligen? Mannen Jesus. Personen Jesus. Var han ändå inte, trots sina extraordinära förmågor också en vanlig människa av kött och blod? Vad hade han för drömmar att förverkliga i sitt liv? Eller var hans liv redan förutbestämt, att dö för andras synder?

Om jag förbehåller mig rätten att själv tänka och fundera över vad jag läst om Jesus så tror jag att han faktiskt var en människa som hade förmågor långt utöver det vanliga. Att han var en vanlig människa men ändå inte. Han kan mycket väl, som jag ser det, varit en Gudason inkarnerad i en människas kropp. Jag har sett mycket konstigt i mitt liv och har mött människor som varit mycket speciella, som haft det som de flesta av oss skulle kalla extraordinära förmågor. Så ja, jag tror absolut att Jesus har funnits, då någon gång för cirka 2000 år sedan. Och jag tror att han var en människa med extraordinära förmågor eller sinnen som var långt mera utvecklade än vad våra sinnen är i dag, över 2000 år senare. Varför inte?

Men … En sak med Jesus som verkligen var extraordinär var att han (enligt Den Heliga Skriften) kunde återuppstå från de döda, liksom upphäva döden. Att han efter tre dagar var lika levande som innan han dog på korset. Att människor skall ha sett hans sår och talat med honom och att alla tvivel därmed skulle vara borta. En del av mig tänker att det vore ju fantastiskt om det skulle kunna ha varit på det sättet, och hur kunde det i sådana fall vara möjligt rent fysiologiskt? En annan del av mig känner däremot att någonting sådant måste jag nog faktiskt se innan jag kan tro på det… Men eftersom jag som sagt har upplevt en hel del ganska oförklarliga saker så kan jag ändå inte låta bli att undra. Kanske det ändå är möjligt att det faktiskt hände, att han steg upp ur graven? Ja, det kan man fundera över… 🙂 Vore kul att höra hur ni tänker kring detta?

Glad påsk!

Annonser

Single Post Navigation

4 thoughts on “Tankar i påsktid: om tro, Jesus, död och uppståndelse

  1. Jag är nog som du, jag har en tro men vet inte om jag räknar mig som kristen.
    Jag går inte till kyrkan för jag känner att jag behöver inte visa andra, jag kan tro helt på egen hand.
    Ja Jesus är/var en spännande människa dold i all mystik.
    Det finns ganska trivsamma program att se som ex ”Den hemliga bibeln”, ”Bibelmysterier” osv.
    Jag kan liksom du tänka mig att han var en man med många gåvor.
    Och jag har även funderat en del över just uppståndelsen efter tredje dagen.
    Hur kunde det vara möjligt?
    Är det en skröna för att göra kristendomen starkare?
    Å det är ju så att inget givet svar finns.

    Härligt med frågvisa barn som får oss föräldrar att tänka till lite extra.

    Ha en härlig Påsk med dina nära och kära!

    Kram

    Gilla

  2. Spännande inlägg. Jag är kristen. Men jag har lite svårt för vissa saker i Bibeln. Jag tror att vissa saker kanske inte stämmer. För bibeln är trots allt skriven av människor. Bl a det här med att han återuppstod. Jag tror att man ser det man vill se. Tex när min pappa dog så såg jag honom överallt. För att jag saknade honom.

    Det jag också kan känna undran över är orden: så högt älskade Gud världen att han gav oss sin ende son. Men när Jesus dog så kom han ju åter vid Guds sida.

    Jag försöker uppfostra mina söner kristet. Jag vill att de ska få tröst i tron. Och jag vill att de inte ska ha någon rädsla för döden. Jag brukar tänka på att jag inte kommer att finnas där den dag de går bort. Och kommer inte kunna lugna och trösta dem. Många äldre dör dessutom ensamma. Så långt har jag tänkt.

    Min pappa dog när han var 52. Tre månader efter han fick veta att han fått cancer. Det skakade om min värld och jag har på något galet sett förberett för min egen död och tänkt på hur jag ska kunna få mina barn att må bra även när jag inte finns här längre. Det låter nog galet. Men på något sätt ger de tankarna mej ett lugn.

    Gilla

  3. Jag känner igen mig när jag läser att du har svårt för vissa saker i Bibeln, och att den ju är skriven av människor, jag tänker likadant ifråga om detta. Men likväl finns den där någonstans i bakhuvudet, d v s jag kan inte släppa den helt. Mycket fin och tänkvärd kommentar, tack för att du delar med dig. 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

%d bloggare gillar detta: