marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Formresa nr 3, rapport 2 av 6: kan träning fungera som terapi?

Var gång jag nu går och tränar så känns det som att kroppen liksom sträcks upp och börjar vakna till liv igen. När man som jag har ett stillasittande arbete så är det lätt att fastna i vissa rörelsemönster som gör att man till slut använder kroppen fel och därmed slutar att använda vissa muskler. Man stelnar till och får till slut ont.

En dag när jag tränade så upplevde jag hur känslor kom upp till ytan, jobbiga sådana. Förmodligen låg de där och ruvade, gömda och undanstoppade. Naturligtvis födde det funderingar på hur känslor kan sätta sig  kroppen och ge till exempel värk i musklerna. Plötsligt kom jag att tänka på vad min massagelärare en gång sade, nämligen att hon ”hade sin exman sittande i ena skuldran”… Jag köper det, varför skulle det inte kunna förhålla sig just så?

I övrigt har jag har nu tränat regelbundet i 2 månader och det tar inte emot längre att gå till gymmet. Det har mera blivit ett behov och jag njuter utav hur lätt det är att göra rörelserna nu och hur kroppen orkar mera, både i träningen och i vardagen, det är verkligen en stor skillnad.  Och inte bara kroppen har påverkats till det bättre, även den mentala förmågan är förbättrad och stärkt! Det är nästan lite som en pånyttfödelse! 🙂

Tycker dessutom att jag har fått en mera avslappnad inställning till mat och ätande. Och på något sätt längtar jag heller inte så mycket efter onyttigheter längre… (eller är det bara inbillning, men jag vill minnas att jag upplevt detta i ett av mina tidigare försök att få bukt med ätandet och vikten).

Ja, det känns som att jag äntligen är på rätt väg, att jag lyckats att starta en ”god spiral”  och kanske, förhoppningsvis har hittat en träningsform som passar min kropp och person.

Denna månad var det inte så stora skillnader i måtten men minus 1 cm i midjan och minus ett halvt kilo är väl OK?

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

