marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

En film som berör

Nu när jag är ledig så är det lätt att vara uppe sent om kvällarna och jag som varandes en ”nattvarelse”, tycker att det är underbart.

Under lite zappande mellan kanalerna under gårdagskvällen hamnade jag i en svensk film som direkt fångade mitt intresse.

Jag ser en pågående fest med människor som konverserar över en middag. Men snart känner jag en olustkänsla då kameran fokuserar på en kvinna i mängden som verkar vara obekväm i sammanhanget, som inte tycks ha någon att prata med. Jag fastnar i handlingen och snart får jag veta att filmen handlar om en klass-återträff där kvinnan är hon som aldrig fick vara med i gemenskapen, den som stod utanför och också nu, så många år senare, fortfarande står utanför. Jag vill inte berätta mer om handlingen ifall någon som läser detta inte har sett filmen.

Efter att ha sett klart filmen googlar jag på regissörens namn och får veta att Anna Odell är den som skrivit manus, regisserat och även spelar huvudrollen i filmen. Filmen utsågs bland annat till bästa film och bästa manuskript på Guldbaggegalan 2014 och den fick fina recensioner,  recension av SVD finns att läsa HÄR.

Själv blir jag starkt berörd av filmen eftersom jag under hela min grundskoletid var just den där personen som aldrig riktigt fick höra till och känna sig delaktig,  jag var den som var mobbad. Jag känner igen sorgen och vreden som kommer utav att bli nedvärderad och kränkt.

För mig väcker filmen upp smärtande minnen från en svår tid som präglat mig för all framtid men också många tankar och funderingar. Mitt i alla andra känslor tycker jag också ärligt talat att Anna tar en  strålande revansch på dem som mobbade henne då för längesedan… ”Way to go” Anna, säger jag bara.

Filmen heter ”Återträffen” förresten.

Single Post Navigation

4 thoughts on “En film som berör

  1. Den filmen har jag också sett och jag känner samma sak. Jag hatade att alla såg ner på mej, pratade över huvudet på mej, valdes sist på gympan och fick sitta själv under luncherna. Filmen känns jobbig och ibland skön och min revansch har jag själv nu genom mitt självförtroende idag mot dem som trodde de var så coola.

    Gilla

  2. Visst är det så, att ens eget välmående nu är den allra bästa revanschen!

    Gilla

  3. Jag fastnade också för filmen men jag har mycket blandade känslor för den. Intressant, är den, oavsett vad man tycker om den.

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

