marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Nyårslöfte/nyårsplan

Första dagen på det nya året. God fortsättning!

Nyår betyder ofta nystart på ett eller annat sätt.

Nyåret 2012 startade jag upp en viktresa som resulterade i ett viktras på 10 kilo. Det var verkligen härligt, ett resultat som verkligen gjorde stor skillnad. Men. Jag råkade ta i lite för mycket och förlorade muskelmassa istället. Inte så bra. Fick stora problem med vissa leder som ett brev på posten. Om du vill läsa om den resan finns den under kategorier, ”Viktkampen”.

En svensk idrotts-ikon (Gunde Svan) skall ha sagt: ”vinnaren har alltid en handlingsplan, förloraren har alltid en ursäkt”. Hm.

Så. Jag har alltså (återigen) upprättat en handlingsplan över hur jag skall komma i form detta år. Nu handlar det inte om att banta ned sig. Det vet jag ju att det inte fungerade så bra för mig. Nu undrar ni kanske vad planen går ut på? Tyvärr kommer jag inte att leverera en underbar, saliggörande lösning på hur man går ned i vikt. Men en lösning är det dock. Den är gammal och den är beprövad: Rör på dig och lassa inte in för mycket mat! Jag gjorde faktiskt den insikten vid min förra ansträngning med detta mitt, som det verkar, eviga problem, vikten. Den resan som jag skriver om i underkategori ”från ur form till i form” gav också ett bra resultat med viktnedgång och en starkare kropp. Men. Jag lyckades inte behålla de goda vanorna.

Men man bör ju lära sig av sina misstag. Så nu ingår det således i den nya handlingsplanen att toppa formen – och att sedan (det svåraste), behålla den. Jag kommer att skriva om denna min tredje vikt/hälsoresa under en rubrik som lyder: ”Formresa nummer tre”. Vad tror ni om det? Tredje gången gillt heter det ju.

Har ni några nyårslöften/planer?

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

