marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Städa miljösmart till jul, någon?

Hur har ni det med julstök och julstädning? Själv är jag mitt uppe detta stormens öga…

Ja, julstök är mysigt, dock är jag är inte stormförtjust i att just städa men inser ju som de allra flesta att det är nödvändigt. Då kommer ju det till detta att man behöver bra rengöringsmedel.

När man går till handlaren för att leta efter dylika medel så finns det ju ett enormt utbud och man står där framför den aktuella hyllan och kliar sig i skallen. Eftersom jag tycker att det är viktigt att värna om miljön blir det ännu svårare. Man kollar efter miljömärkta medel men utan att bli så mycket klokare. Så det brukar bli så att jag, dels för att slippa tänka för mycket och dels för mitt miljö-samvetes skull brukar ta det som känns bäst  och mest naturligt, nämligen såpa. Jag tycker att jag klarar mig bra med den för den funkar bra lite varstans. Nuförtiden finns den ju också i andra dofter än just den gamla hederliga grönsåpe-doften… Har ni testat fotbad med såpa förresten? Det är suveränt!

Eftersom jag är lat och inte orkar skriva ned en massa bra städtips själv så gör jag det lätt för mig i dessa julstressens tider och länkar istället. Så varsågoda, nedan följer några bra länkar med miljövänliga städtips!

Länkar:

http://www.ekostil.se/tag/naturlig-stadning/

http://www.grumme.se/grumme-sapatips/

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/gron-guide/stada-utan-giftiga-kemikalier

Single Post Navigation

2 thoughts on “Städa miljösmart till jul, någon?

  1. Jag använder oxå såpa. Tycker att det fungerar med det mesta göranden i städväg. Har en sprayflaska med såpvatten som jag använder mig av vid dammtorkning och tja alla ytor som behöver torkas av sen såpvatten till golven.
    Tja hos mig fungerar det utmärkt!
    Ha en toppendag1
    Kram

    Gilla

  2. Såpa är toppen. Jag kanske är gammeldags men jag tycker om när det doftar rent av såpa hemmavid… 🙂

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

