marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Återigen ett inlägg om kvinnor och utseende

Häromkvällen när jag zappade runt lite mellan kanalerna så råkade jag hamna på SVT:s ”Debatt”. Man diskuterade där bland annat om hur kvinnor bedöms efter sitt utseende, ett ämne som jag tidigare skrivit om. Om du vill se det aktuella ”Debatt” avsnittet¨ så finns det Här

Kvinnor har i alla tider bedömts efter sitt utseende. Det får vi lära oss som små flickor och under hela uppväxten. Det ligger oerhört djupt i flertalet kulturer att flickor och kvinnor skall vara söta och snälla. Min dotter som är sju år fick i skolan höra från en  jämnårig kille: ”Killar skall vara starka, tuffa och modiga och tjejer skall vara söta och pussiga”. Detta hade han fått till sig.

Så det är inte bara tjejer och kvinnor som matas med hur de skall vara, det gör även killar och män ända från barnsben. Vi fostras mer eller mindre in i våra könsroller. Och därför blir pressen så stor, för hur många vill eller vågar vara ”käringen mot strömmen” när det gäller dessa normer. (Det uttrycket, ”Käringen mot strömmen” signalerar ju då tydligt att särskilt käringar minsann inte bör gå ”emot strömmen”!).

I debatten handlar det bland annat om skönhetsoperationer och om smink. Att Renée Zellweger plötsligt dök upp med ett nytt utseende har tydligen varit en stor ”snackis”. Jag kan inte riktigt begripa varför. Hon är känd och skådespelerska och att jobba med film handlar mycket om utseende, det vet vi alla. Så många andra kända skådespelare har tagit till kniven, varför så stort hallå när hon gör det?

Jag funderade lite över min egen inställning. Jag är kluven. På ett sätt tycker jag att det är ganska bra att det finns till exempel plastikkirurgi. En anledning är att det finns människor som kan bli verkligt hjälpta av att få vissa saker i sitt utseende korrigerade. Flera personer som jag känner har fixat sig på det ena eller andra sättet och jag ser inget fel i det så länge det inte går till överdrift.

Jag funderade också på om jag själv skulle kunna tänka mig att sätta kniven i köttet… Nej. Inte som jag känner det i dag. Jag är 51 år fyllda och jag är faktiskt nöjd med hur jag ser ut. Inte för att jag är särskilt snygg utan för att det är mig själv jag ser i spegeln, sådan jag ser ut efter att ha levt dessa 51 år. Jag skulle nog bli förvirrad om jag en dag vaknade upp och såg annorlunda ut, till exempel att jag fått en ny form på näsan eller att mina ögonlock lyfts upp… men man vet aldrig. En dag kanske jag har tröttnat på mina ögonlock (som Dominika funderade på om Renée Zellweweger kanske gjort).  🙂

Och så smink då. Jag tycker att smink är roligt men det är inget som jag måste ha i ansiktet när jag går ut. En kvinna i debatt som jobbade med smink ansåg att smink är lite som kläder och jag är böjd att hålla med. Ena dagen känner man för en färg på läpparna och nästa dag för en annan färg… Det är dock trist att som kvinna märka hur stor skillnad det är på hur man blir behandlad beroende på hur man ser ut, om man är ”fixad” eller inte. Det som man själv bara ser som en kul grej (att sminka sig) är blodigt allvar för vissa.

Att lyssna till hur Sanna Salameh (programledare från Bolibompa) berättar om hur hon på en tågperrong blivit tilltalad av en liten flicka som talat om för Sanna att flickans pappa tycker att Sanna är ”jätteful” är verkligen hemskt och är en sådan sak som jag tycker går över gränsen för vad som är okej. Vem var flickans pappa att kommentera Sannas utseende negativt?! Och mamman som hört och sett alltsammans men som bara stått där som en fån!

Som en avrundning på det här inlägget vill jag citera det sista stycket i Sannas krönika för det summerar vad jag tycker om hela debatten angående utseende:

” Det jag skulle vilja säga till den lilla flickan är detta: Låt aldrig någon bestämma åt dig om du är ful. Låt ingen klaga på din hudfärg, hur du pratar eller hur mycket du väger. Vägra reduceras till bara en kropp, för du är så mycket mer. Låt ingen få dig att känna att du inte hör till. Den här världen är din, att njuta av, att ta över, ta plats i. Du är ingen främling”.

Hela Sannas krönika läser du Här

Trevlig Alla Helgona! Eller Halloween om det nu passar bättre!

Single Post Navigation

4 thoughts on “Återigen ett inlägg om kvinnor och utseende

  1. Reblogga detta på Christer.L.Hansson och kommenterade:
    Det här är tänkvärt välskrivet. Ur det manliga perspektivet har jag sett det där när min dotter växte upp och hur normerna spelade in och att vara omtyckt för sitt utseende var viktigt.

    Nu har min dotter utseendet för sig och är en mycket vacker ung kvinna i dag, vilket har inneburit att hon inte har behövt känna av den yttre omgivningens ”krav” på samma sätt som kanske någon av hennes kompisar.

    Som man, kan jag känna igen mig, det är bara attributen som är annorlunda. Jag hade ett normalutseende som barn och ung, lite åt det söta hållet och det bryter mot normen för pojkar och män och eftersom jag var inåtvänd istället för utåtagerande så var jag ”kärringen mot strömmen” utan att själv medvetet bidra till det.

    Jag led till viss del av det och det har påverkat mig. I dag som snart 50-årig medveten man så vet jag att jag ser bra ut och försöker att förstärka det genom träning av olika slag. Ett sätt att ta igen förlorad ungdom vad gäller att bli uppskattad för utseendet.

    Har inga stora defekter, men skulle nog gå till kirurgen om jag behövde för att jag kan och har råd och i och med det så försvarar jag inte beteendet utan mer bekänner min fåfänga och behov av att passa in i de där utseendenormerna.

    Är fortfarande inåtvänd och är ”kärringen mot strömmen” men ser fördelarna med det och trivs i den rollen.

    Gilla

  2. Det svåra när det gäller utseendets betydelse (som jag ser det) är den där balansgången: man vill såklart vara så fin som det bara går (den personliga fåfängan) samtidigt som man tycker att utseendet inte skall vara så enormt tongivande (som det blivit i dag) att en människa blir dömd efter hur hon ser ut, för då blir det så fel. Intressant att höra ett manligt perspektiv, det var lite det jag var ute efter! 🙂

    Gilla

  3. Åh så bra inlägg igen! Ja jag håller helt med och jag sminkar mej inte på jobbet i protest mot att jag gillar inte hur folk glor på mej när jag piffar till mej. Jag vill bli tagen för mej själv på jobbet inte för något annat så 90% av tiden går jag osminkad där. Dock inte idag för IDAG är det min födelsedag! :))

    Gilla

  4. Ha ha, klart man vill vara extra fin på födelsedan! Grattis!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

