marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Om svårigheten med att leva i nuet

Att leva i nuet. Det låter lätt men kan vara svårt. Ibland lyckas man till exempel att skapa sig en livssituation som gör det svårt att leva i nuet. Som när man har alltför mycket omkring sig.

Under en ganska lång tid levde undertecknad till exempel väldigt mycket i framtiden (och gör tyvärr så fortfarande ibland). Jag märkte det inte själv förrän jag blev väldigt stressad och jag var väl framme vid den berömda väggen, tittade på den… Men tack och lov så hann jag upptäcka vad felet var i tid.

Till en början begrep jag inte alls vad det handlade om. Jag tyckte jag levde ett bra och balanserat liv. Att jag var duktig på att planera och organisera mitt liv. Men jag hade ett problem som jag inte var medveten om. Jag flydde från mina känslor. Det kan man göra på olika sätt och ett av de effektivaste av dem är att fly in i arbete av något slag, fysiskt och/eller mentalt. Jag såg till att skaffa mig att bådadera och på det viset slippa känna efter hur jag mådde.

Jag kunde till exempel komma på mig själv med att inte vara riktigt närvarande mitt i ett samtal med en vän eller när jag lekte med mitt barn. En del av mig var förstås där och då men  en annan del uppehöll sig i framtiden i full färd med att fundera och planera vad det nu kunde vara. Behöver jag säga att det blev ganska … kluvet. Och det var just den här kluvenheten som blev så jobbig i längden. För hur skall man kunna uppleva nu när man försöker vara på två ställen samtidigt??

Så jag försöker att öva mig i att vara närvarande nu vad jag än gör, när jag jobbar, när jag leker med mitt barn eller vad som helst. Men ibland är det svårt, man får liksom försöka se sig själv lite objektivt för att kunna lugna ned sig. När jag märker att jag svävar iväg åt fel håll, brukar jag liksom ta tag i mig själv och säga: ”Stopp!!! – nu är du där igen!” och det brukar fungera för det mesta…

Hur är det med er? Har ni svårt att vara här och nu?

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

