marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Dags att gå till optikern

På senare tid har jag börjat att bli närsynt. Jag tror att förfallet började innan jag fyllde 50 men är inte säker. Jag har liksom inte velat fundera så mycket över det. Har istället försökt att låtsas som ingenting. Det fungerar ett tag men bara tills saker och ting börjar visa på att det verkligen är dags för glasögon på riktigt.

Tidigare i sommar, när jag skulle ta tåget hem ifrån torpet så var det ett sådant tillfälle när det stod smärtsamt klart för mig att min syn inte var så bra längre. Jag hade gjort make-up så som jag brukar göra, använt en liten fickspegel och det var aldrig varit några problem förut. Tills då. För på tåget tyckte jag då att folk tittade lite konstigt på mig. Jag brydde mig inte så mycket men när jag kom hem förstod jag varför de tittat lite försiktigt, sådär i smyg liksom som man gör när man tycker att man bara måste kolla på något men inte vill vara alltför tydlig.

Mina ögonbryn satt på lite mera olika höjd än vad de brukar göra. Och de hade en annan form och alldeles för mycket färg. Mascaran hade inte hamnat sådär jättebra på plats. Det var efter det jag började känna mig nödgad att alltid använda förstoringsspegel när jag sminkar mig.

Ett annat omisskännligt tecken är att jag blir helt vansinnigt arg när jag inte hittar mina läsglasögon. Jag kan springa runt emedan jag svär ramsor över de där j…a glasögonen. Jag lägger dem överallt och sedan glömmer jag vart jag lagt dem dessutom. (Usch, det lät inte bra?). När det är riktigt illa har det hänt att jag har försökt att sätta på mig ett par men att det då tagit stopp eftersom det redan suttit ett glasögonpar uppå min nos  (nej, det låter ju bara värre och värre det här!).

Sedan har min sambo börjat tycka att det är irriterande att jag hela tiden lånar hans läsglasögon och sedan glömmer vart jag lagt dem också.

Så nu är det dags för undertecknad att beställa tid för optikern.  Ja, det är hög tid att krypa till korset och erkänna att jag behöver glasögon. Sent skall syndaren vakna.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Dags att gå till optikern

  1. Hoppas du hittar ett par snygga bågar som du trivs med!

    Gilla

  2. Ja, det hoppas jag att jag gör, skall ringa i morgon, ”first thing”. Nuförtiden finns det så snygga bågar så man kan leka med dem som snygga accessoarer ju!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

