marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Ryggskott och träningsmotivation

Sommar, sol och semester. Då finns det fina möjligheter till att motionera helt ”naturligt”. Som att slå högt gräs med lie. Jag är ganska bra på detta  och det brukar gå som en dans. Och nu för några dagar var det dags igen att visa grannarna att den här kärringen, hon kan verkligen slå med lie!

På med arbetshandskar och med ett stadigt grepp om lien skred jag sedan till verket. Hade hunnit nästan klart när: AAAOOOUU!!! Från en sekund till en annan blev jag plötsligt halvt invalidiserad. Jädrar vad ont det gjorde! Jag hade fått ryggskott och var tvungen att släppa vad jag hade för händer och förpassa mig in i stugan för att försiktigt inta horisontalläge. Där blev jag då liggande en stund och jämrade mig. Så jobbigt. Mellan jämrandet så svor jag så det osade svavel men inte hjälpte det heller. Lagd lie-kärring ligger. Jag har råkat ut för ryggskott förut så någonstans i bakhuvudet visste jag att det bästa var att röra på sig försiktigt och så fick det bli. Eftersom jag var så pass dålig så åkte vi tillbaka till civilisationen. Ja, det var väl inte bara det, några delikata ärenden hade vi också på agendan för den delen. Det första jag gjorde var att sätta mig vid datorn och googla loss på ryggskott. Läste också om diskbråck men där stämde inte symptomen.

Men inte något ont som inte har något gott med sig. Jag blev nämligen så frustrerad över min dåliga form (har fortfarande dåliga mag- och ryggmuskler) så jag bestämde mig för att nu är det dags att styrketräna på allvar. Jag har tidigare valt bort det, främst för att jag tyckt att det verkat tråkigt men man bör nog inte förkasta något förrän man provat det ordentligt. Så –  jag skall bli riktigt ”fit” har jag bestämt mig för! Har ju tidigare kört olika slags vikt-reducerande varianter, allt från bantning till en kombination av bantning och träning men ingen av dessa har riktigt gett de resultat jag vill ha.

Så nu har jag då investerat i en bok om styrketräning (gav den som födelsedagspresent till mig själv i dag) vilken först skall studeras och kunskaperna i densamma skall sedan praktiseras tills  jag är nöjd. Det kan mycket väl bli en ny kategori här i bloggen. Vad den i sådana fall skall heta är i skrivande stund inte bestämt. Alternativt blir det en bok. Kan Martina Haag skriva en bok om hur hon lyckades  med sin träningsmetod (för det tänker jag göra) så kan väl jag…

Nu skall jag gå och lägga mig med boken om styrketräning, god-natt!

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

