marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Inte utan min väska

Som kvinna har man alltid någon slags relation till sin väska, sin handväska. Det spelar ingen roll hur väskan ser ut, om den är stor eller liten, om den är dyr eller billig. Handväskan är viktig och den spelar en stor roll i ens liv.

Häromdagen tog jag mig till att städa min väska. Det är aldrig lite grejor i den så jag är inte typen som kan ha en liten väska. Jag måste ju ha plats med ”hela mitt liv” i den… så den är – stor. Och tung. Någon gång har folk sagt: ”men vad har du i den där väskan egentligen, den ser verkligen tung ut”. Då har jag helt sonika hivat över väskan till dem så att de har fått känna på väsk-tyngd värd namnet. Och reaktionen har inte låtit vänta på sig: ”men GUUUD vad TUNG den är!!!”

Jag har allt möjligt i väskan. Jag tänker dock inte räkna upp vad, det är lite privat. Ibland händer det att jag hittar verkligt märkliga saker i min handväska när jag städar den. Bland det märkligaste jag funnit var en radio-apparat. Ja, inte typ en ”bergsprängare” då, utan en liten, nätt radio. Och nej, jag hade inte stulit en radio. Det var nämligen så att jag en dag tyckte jag kunde behöva lite musik på arbetet så en morgon lade jag ned radion i väskan – och glömde bort den. Så där låg den då i flera månader (ja, det tar flera månader mellan mina väskstädningar) innan jag äntligen kunde sätta den i ett bättre sammanhang… Så kan det gå.

Det värsta som hänt mig och min väska var när väskan blev stulen. Det hände under ett besök på ett stort köpcentra. Jag vet fortfarande inte hur det gick till eller vem som stal den men plötsligt var den bara borta. Borta. Hela mitt liv var stulet. Någon hade tagit det och kunde gå igenom det, kolla allt möjligt. Och jag visste inte vem. Helt fruktansvärt. Det kändes som en själslig våldtäkt. För att inte tala om hur jobbigt det blev med alla konsekvenser som att byta lås, spärra kort  m m. Fy för den lede.

Sedan jag råkade ut för den där stölden, är jag och min väska i det närmaste oskiljaktiga. Bokstavligt talat. Jag måste ha den bredvid sängen när jag skall sova. Ja, jag vet … men så är det. Men jag har hört talas om att andra har liknande förhållanden till sina väskor. Alltså – det är fler än jag som sover med handväskan bredvid sängen (jag vet i alla fall två som gör det). En gång berättade en kvinna för mig, att när hon i yngre dagar var ute på jakt (efter män), och kanske sov över hos något ”villebråd”, kunde vakna upp mitt i natten, klarvaket sätta sig upp i sängen och undra: ”VAR ÄR MIN VÄSKA?!” Så ni ser. Det är inte bara jag som inte kan sova lugnt utan min väska.

Vad har ni för förhållande till era väskor? Vore kul att veta. 🙂

Single Post Navigation

2 thoughts on “Inte utan min väska

  1. Jag har flera väskor och byter dem gärna så att de passar mina kläder så jag har vant mej att inte ha så mycket i dem. Jag verkar även ha en släng av ADHD så jag glömmer vart XXX jag lägger dem hela tiden så jag har för vana att ha mobilen, men mobilfodral där jag har korten i, hemnycklar, bilnycklar och lip gloss.

    Jag har löst mitt behöva att vilja ha saker med mej som så att jag ha en necessär och en sminkväska på jobbet. I dem har jag ALLT jag kan behöva inför en after work eller en spontankväll ute 🙂 Mycket lyckat tycker jag själv och kollegorna frågar mej då och då om både tandtråd och nagellacksremover 😀

    Gilla

  2. DET var en riktigt bra idé detta med att ha en uppsättning måste-ha-grejor på jobbet! Det skall jag fundera på om inte jag skall ta och härma efter!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

