marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Ondska får aldrig bli någonting ”normalt”

Häromdagen skrev jag ett inlägg om hat. Nu kommer det en fortsättning på mina funderingar.

I dag är det så mycket våld överallt så egentligen borde vi ha dragit öronen åt oss och satt ned foten för länge sedan. Men det är inte så. Det råder bara en slags förskräckt acceptans för det som vi matas med dagligen i medierna. Folk som misshandlas är vardagsmat. Barn som utsätts för övergrepp är vardagsmat. Äldre som utsätts för överfall och rån är även det vardagsmat. Ja, till och med mord är numera vardagsmat för oss. Vi har ju blivit så vana vid att se det på nyheterna och läsa om det i tidningar. Det som skulle varit otänkbart för inte så hemskt länge sedan har blivit … ganska normalt?

Det påminner mig på något sätt om ”våldets normaliseringsprocess” . Det är ett begrepp som används när man talar om kvinnomisshandel. Bland annat så innebär ”våldets normaliseringsprocess” att våldet (i det fallet från mannen mot kvinnan) trappas upp långsamt och gradvis ända till det blivit just normalt, en del av kvinnans vardag. Och hon kan ha mycket svårt att ta sig ur sin situation och stannar därför mot bättre vetande, kvar hos sin plågoande trots att det bästa naturligtvis vore att lägga benen på ryggen och springa för allt vad tygen höll därifrån! (Nu skulle jag dessutom vilja skriva om kvinnomisshandel men det får bli ett inlägg om det senare istället!).

Man skulle kunna applicera idén om en slags normaliseringsprocess på ett större sammanhang när det gäller våldet i vårt samhälle i dag. Ja faktiskt i ett samhälleligt sammanhang –  och, ja varför inte i ett globalt sammanhang. För det är ingalunda bara här i Sverige som våldet är vanligt förekommande. I dag kollade jag till exempel lite snabbt på Expressens hemsida och hittade ett klipp som jag kanske egentligen inte hade velat se… Men där kan man i alla fall se en kvinna (på japansk tågstation) som sparkar mot ett litet barn. Bara för att den lilla flickan inte vill följa med så kan man se hur kvinnan (hennes mor?!) sparkar omkull henne. Jag ryser. Det är så vämjeligt att se att man mår fysiskt illa. Jag länkar till klippet nedan.

Ett annat klipp (USA) för ett tag sedan som berörde mig mycket illa var när en man (en pappa?!)  knuffade en liten pojke så att han skulle åka nedför en skate-ramp (vilket pojken inte ville/vågade). Pappan knuffade då pojken som föll handlöst ned på rampen. Jag fantiserade om hur jag knuffade mannen så han fick smaka på sin egen medicin. Jag skulle förstås inte göra verklighet av mina fantasier men att se sådant föder vanmakt och vrede hos mig. Klippet lockade således fram ondskan i mig också. Tyvärr gick det inte att länka till detta, ”länken bruten” står det när jag testar efter en stund. Hm. Låter länken vara kvar uti fall om att…

Det blir nästan outhärdligt jobbigt att tänka på alla de andra barn som far illa på olika sätt i dag. Barn borde få vara fredade från all världens ondska men det är de verkligen inte i dag, det känns mer som att de är måltavlor. 😦

Jag funderar på om jag kan göra någonting och i så fall vad… Nej, ondska får aldrig bli någonting ”normalt”. Aldrig.

Länkar till filmklippen:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/kvinna-sparkar-flicka-i-huvudet/

http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/6-aringen-knuffas–av-sin-egen-pappa/ (verkar tyvärr ej funka)

 

Single Post Navigation

2 thoughts on “Ondska får aldrig bli någonting ”normalt”

  1. Jag håller med, att hat och våld normaliseras är en otäck utveckling. Och det går ju att motarbeta. Som i Sverige, tillexempel, där barnaga förbjöds och många då menade att det inte gick att uppfostra barn utan aga. Nu har det vänt, så i Sverige ser vi mycket allvarligt på föräldrar som slår sina barn. Jag önskar att många fler länder skulle ta efter vår lagstiftning!

    Gilla

  2. Håller med Freja och dig! Våld och hat skall aldrig accepteras!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

