marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Hur kan vi få stopp på hatet?

I dag har jag funderat på hat.

Det började i morse med att en kompis visade mig bilder på ett par killar, söner till en kvinna i hennes bekantskapskrets.  De unga männen hade blivit illa misshandlade, helt oprovocerat. Det var otäcka bilder på huvuden som hade fått sig rejäla smällar. Man såg svullnader och stora, röda märken efter hårda slag. Hon berättade att de som misshandlats hade blivit sparkade på. I huvudet. På kroppen.

Jag kommer hem och slår mig ned framför TV:n. Kollar på dr Phil. Det handlar om ett par som inte kan sluta bråka, de pucklar på varann ofta. Mannen har misshandlat kvinnan svårt och våldtagit henne. De har en liten son på cirka 2 år som redan har fått stifta bekantskap med våldets ansikte.

Ingen av de här situationerna är tyvärr så ovanlig i dag. Det pågår någonstans här och nu i detsamma som jag skriver detta och i också i samma stund som ni läser vad jag skrivit.

Vad är det som får människor att börja hata? Vad är det som föder det vi kallar ondska? För på något sätt är det väl ondska inblandad när en människa stampar på en annans huvud eller om en person slår en annan i besinningslös vrede?

Allt detta hat. Hatbrott.  Nät-hat. Kvinnohat. Själv-hat. Vart kommer det ifrån? Hur börjar det? Varför börjar man att hata?

Jag googlar på ”hat” och ”hur uppkommer hat?” men får inte upp någonting som jag liksom blir nöjd med. Hat verkar vara lika svårfångat som ondska. Och de är ju på något sätt samma sak, eller släkt med varandra. Det ena föder det andra. Men vilket är hönan och vilket är ägget?

Hur tänker ni om hat? Och kan man stoppa det och i så fall hur?

Single Post Navigation

2 thoughts on “Hur kan vi få stopp på hatet?

  1. Tänker på det hat jag blivit utsatt för i mitt liv.
    Fick reda på att min exman har en personlighetsstörning efter skilsmässan när han åkte in på psyket. Ja vad gör man åt sånt? Sånt föds man ju med. Det känns rätt hopplöst. Visst kan man nog förbättra människor. Många människor. Men är man född med ett inte veta vad empati och kunna leva sig in i vad andra känner så blir det ju svårt.

    När jag var ung trodde jag att bara gav någon så mycket kärlek som man kan så kunde man läka andras sår. Nu vet jag att det inte är så och försöker dra mej undan från män med för mycket bagage.

    Gilla

  2. Visst är det säkert så att den som varit med om mycket svårt, har ett tungt bagage, är mera predisponerad att hata. Men det har säkert med andra saker att göra också, som tex personligheten, vem man är och om man, som ditt ex, har en personlighetsstörning. Det är otroligt komplext och säkert också därför som det är så svårt att ringa in hur hat skapas.

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

