marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Klädkod på jobbet?

Där jag jobbar är vi ett gott gäng som gillar att diskutera olika saker, allt mellan himmel och jord. Jag har fått många bra uppslag till inlägg från våra diskussioner. Häromdagen diskuterade vi lite kring det här med klädkod i tjänsten.

Jag jobbar inom vården, på sjukhus. Där finns det förstås en del regler för hur man skall klä sig och särskilda ganska strikta regler för dem som arbetar nära människor, med patienter. Men vi som arbetar med administrativa uppgifter då?

Ja, jobbar man inte nära patienter så är det OK att vara civilt klädd i sina egna kläder där jag arbetar. Men det finns oskrivna regler och de blir liksom tydligare nu såhär i sommartider. Det här med shorts till exempel. Man kan nämligen inte ha vilka shorts som helst. De får naturligtvis inte vara för korta, de skall helst sluta lite ovanför knät, då är de OK. Och då gäller det både kvinnor och män.

Alltför korta kjolar är heller inte uppskattat, inte heller alltför urringat. Det är ganska förståeligt. Hur korrekt är det till exempel att sitta i en patientkassa och ta emot patienter med t ex en redig urringning och halva barmen blottad?

Under diskussionen fick jag mig till livs intressanta redogörelser för hur somliga misslyckats totalt med klädkod på jobbet. En tjej var till exempel tvungen att gå hem och byta om eftersom hon klätt sig i tunt linne och slinkiga sportshorts som lämnade halva skinkorna bara (under en varm sommardag). Hon jobbade som sekreterare. Hm. En annan hade fått tillsägelse för att hon var för urringad – när hon satt i patient-kassan.

Jag har nog lite lättare att acceptera klädkoder nu när jag blivit äldre och klokare för efter viss rannsakan så kom jag på att jag kanske inte alltid klätt mig så passande under årens lopp (var ganska rebellisk på olika sätt i yngre dagar)… men det är en annan historia!

Trevlig helg!

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

