marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Ett bra utseende = bättre behandlad?

Jag har skrivit om det här med utseendets betydelse förut. Men detta är så intressant så nu kommer här ytterligare ett inlägg i detta ämne.

Har ni tänkt på hur tydligt det kan vara att man blir bättre behandlad när man ser bra ut? Det har jag. Bara för att verkligen få detta bevisat för mig själv så gjorde jag ett enkelt test. Jag skulle gå till banken, en gång lite sjavig sådär och den andra gången fixad och proper. Vad tror ni det testet gav vid handen?

Här kommer i alla fall redogörelsen:

Först begav jag mig alltså till banken iförd en tämligen sliten träningsoverall. Håret var ganska så okammat och ansiktet var helt utan make-up. Jag steg in på banken en vacker eftermiddag och tog en nummerlapp. Det blev min tur och jag gick fram till damen i kassan som tog hand om mitt ärende. Hon tittade knappt upp från sin dator utan verkade ha brått att få jobbet gjort bara. Det hon sa till mig under hela tiden hon hjälpte mig var ett torrt ”hej” och sedan inget mera. Alltså inte i mitt tycke speciellt serviceminded. Jag har själv ett serviceyrke så jag märker om någon är serviceminded eller ej, kollar det liksom per automatik. Jag var alltså, helt uppenbart, inte alls en intressant kund ur hennes synvinkel sett.

Vid det andra försöket hade jag en helt annan look. Jag var fixad och snygg, håret var snyggt, kläderna var snygga och make-upen diskret och oklanderlig. Jag var mitt snyggaste jag helt enkelt. Nu vart det genast lite bättre med servicen minsann. Jag möttes av ett soligt ”heeej, då skall vi se vad jag kan hjälpa dig med”! Sedan följde lite förfrågningar om det var någonting mer jag behövde hjälp med. Och när jag gick till min förvåning: ”ha en bra dag”! ”Oh my”,  tänkte jag. Vilken skillnad mot det förra besöket där.

Nu var det visserligen två olika personer som betjänade mig vid dessa två tillfällen men ändå. Jag tror ändå att det har en viss betydelse hur man ser ut. För jag har upplevt samma sak när jag till exempel går in i en klädaffär för att handla. Jag tror bestämt att det är så att man får mera uppmärksamhet och bättre service om man ser bra ut än om man inte gör det.

Hur tänker ni om detta? Och har ni gjort liknande erfarenheter som jag?

Single Post Navigation

3 thoughts on “Ett bra utseende = bättre behandlad?

  1. Åh, du skriver så bra! Jag hatar att jag haft så mycket att göra på jobbet de här månaderna att jag inte orkar följa din blogg eller ens uppdatera min egen tillräckligt ofta.

    Den här frågeställningen håller jag HELT med dej i!
    Jag jobbar oftast som receptionist (är anställd vid ett bemanningsföretag så jag blir uthyrd) och jag märker väldigt stor skillnad.

    Om jag tex sminkar mej och har lite snyggare kläder så blir det en jättestor skillnad. Kollegor flörtar, är extra trevliga, jag får komplimanger av chefer. Ja det blir helt klart inte kul att jobba. Det känns obekvämt! Så oftast är jag helt osminkad på jobbet och har sällan för ”fina” kläder på mej.

    Jag har hört flera gånger från kvinnliga kollegor att jag som ser så bra ut borde sminka mej varje dag. Nej tack tänker jag då. Jag vill bli behandlad som en människa för det jobb jag gör. Inte för att jag råkar sminka mej bra!

    Fy vad dåligt med diskriminering! Ibland blir jag så jäkla less på denna yta att jag för nån månade sen lade upp närbilder på mitt ansikte på bloggen helt osminkad. Visst är det kul att använda smink men jag gör det inte om nån ska ge mej obehagliga blickar på jobbet!

    Gilla

    • Jag tycker alltid att det är trevligt när du kikar in här! 🙂
      Visst är det en slags diskriminering. Jag känner mig ofta kluven inför detta med utseendet. Jag har alltid varit mån om hur jag ser ut för jag tycker det är viktigt för välbefinnandet att känna sig nöjd med sitt utseende men… så är det då baksidan med det hela. Jag vill inte bli bedömd efter mitt utseende! Men vi som jobbar ”som ansiktet utåt” , vi kommer inte undan. Vi blir bedömda antingen vi vill eller ej, jobbigt. Det var roligt detta att du klär dig dämpat och är osminkad på jobbet i protest! 😀

      Gilla

  2. Haha! Ja, tack jag har inte sett det på det sättet men det lät ju bra! Trots att jag är ansiktet utåt så gillar jag inte att vara en bimbo. Det sköter jag så bra på fritiden, hehe! Hoppas att du haft en bra sommar! Jag har ju klagat på att jag haft så mycket på jobbet så jag inte hunnit blogga och nu när jag haft semester har jag haft så kul att jag inte hunnit heller. Men nu hoppas jag att jag är igång igen 🙂

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

