marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Fågel-drama hemmavid

Jag har alltid älskat djur. Och jag ömmar för djur som har det svårt. Kanske det var därför jag kände att jag bara måste ta hand om den där fågeln som jag hittade i trädgården i går. Den bara satt där stilla och rörde inte en fena (fjäder!). Inte ens när jag närmade mig den för att se hur det var med den.

Det såg inte så bra ut. Den var svag och vinglig och verkade inte vilja röra sig alls. Det började bli sent på kvällen, kallt och blåsigt. Jag kände att jag inte ville lämna den ensam där åt sitt öde, utlämnad till blåst, kyla och rovdjur som katter och ugglor.

Jag googlade snabbt fram vad man skall göra med skadade vilda fåglar. Hittade ganska mycket! Jag läste att det bästa var att sätta den i en ganska stor kartong som det är lufthål i och sedan sätta kartongen i en skyddad vrå hemma. För skadade fåglar behöver samma vård som oss människor. Som värme. Som lugn och ro. Vidare läste jag mig till att det inte är tillåtet enligt lag att ha vilda djur hemma mer än 48 timmar.

Skred sedan till verket med att hitta en ganska stor kartong som gick att vika så att det blev ett lagom högt tak. I kartongen gjorde jag sedan lagom små lufthål (inte för stora för då kan fåglar fastna med huvudet och göra sig illa än mer) och sedan lade jag in lite löv som golv. Det blev fint tyckte jag. Om jag vore fågel hade jag varit glad åt att få flytta in i en sådan låda. :-/

Hm. Ja i alla fall så fick fågeln flytta in i kartongen tillfälligtvis under gårdagskvällen. I morse ringde jag till det lokala djursjukhuset och frågade vad de tyckte jag skulle göra. Jag fick komma dit med fågeln så att de kunde kolla om den skulle kunna tänkas ha en chans att klara sig om jag släppte den, annars skulle de vara behjälpliga med att ”ta bort” den, läs: låta den passera in i fåglarnas himmel. Tack och lov bedömde de att den hade en god chans att klara sig. Så jag släppte då ut den i eftermiddags.

Till en början såg det lovande ut, den rörde sig hyfsat bättre och plockade åt sig lite mat. Putsade sig. Gjorde läten. Men sedan återgick den till samma ställe där vi hittat den där den återigen satt stilla och liksom ruvade. Och kvällen kom igen, mörk och kall… Så jag tog in den i stugvärmen igen! Jag tänkte att jag inte är klok. Men på något sätt har jag fäst mig vid det lilla livet. Jag tänkte att jag vill ge den en natt till i lugn och ro.

Men i morgon måste jag släppa den… Hoppas den har repat sig än mera tills dess.

Ja, det får väl bli ett eller annat inlägg till om fortsättningen på detta drama. Vad har jag gett mig in på?

Fortsättning/tillägg:

I dag, alltså morgonen därpå,  hittade jag tyvärr ”min” söta  fågel död, han hade inte klarat natten. Men jag är i alla fall glad över att han somnade i lugn och ro i lådan istället för att något rovdjur skulle ha satt sina vassa klor och tänder i honom.

Han hade mist sin flygförmåga när jag fann honom men nu kan han flyga vart och hur långt han vill.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Fågel-drama hemmavid

  1. Men ÅÅÅH…Fint och sorgligt på samma gång. Tror i.a.f att fågeln fick ett bättre slut för att du tog hand om den. Kram!

    Gilla

  2. Ja, det var sorgligt att hitta honom där på morgonen, men som sagt, jag ångrar inte att jag försökte.

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

