marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

”Var och en blir salig på sin tro” ?

Nu blir det svåra existentiella frågor i bloggen!

Häromdagen frågade min flicka vad Gud är och om jag tror på Gud.

Jag svarade att ”ja, jag tror på någonting större, som man kan kalla Gud eller det Stora Medvetandet (förklarade det som en enorm, för oss osynlig hjärna) som skapat allt som finns  i hela universum.

Min lilla tjej funderade ett stund och sedan kom det: ”Men… Mamma, vem skapade Gud då”?

Plötsligt blev det svårt att finna ett svar… och jag fick svara att det är det ännu ingen levande människa som har kommit på riktigt och att det finns en massa olika förslag (teorier) på hur det skulle kunna gått till.

Sedan funderade hon lite till.

Och så kom nästa reflektion: ”jamen, hur skall man då kunna tro på någonting som man inte verkligen vet finns på riktigt”? Jag måste säga att det var ett sjujäkla bra svar.

Ja, sedan var det ju då min tur att fundera ett slag – igen. Sedan sa jag: ”ja, du vet, jag har ju vandrat ganska länge på det här klotet nu och jag har varit med om en hel del saker som man inte riktigt kan förklara eller se men jag tror på dem i alla fall. Jag vet inte riktigt säkert men jag tror mycket starkt på att det finns saker som vi människor inte ser eller aldrig ens skulle kunna tänka oss att de skulle kunna finnas”.

Sedan förklarade jag skillnaden mellan att tro och att veta för henne. Och att människor tror på olika sätt och av olika anledningar. Och hon lyssnade och sa: ”Ja, det verkar bra tycker jag, för då kan ju alla få tro på vad de vill och vad de tycker känns rätt”.

Och jag kunde ju bara hålla med om det. För att tro är en sak, att veta en annan och när allt kommer omkring så blir ju faktiskt var och en salig på sin tro.

Eller vad tror ni? 🙂

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

