marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Skriva sina memoarer, någon?

I dag har varit en underbar dag. Solen sken och våren nalkas på sitt varliga sätt. Och så var det  dags att jobba helg igen.

Jag har ett ganska ”osynligt” jobb, det är kanske inte så många som tänker på att ”sådana” som jag finns. Låt mig berätta lite om jobbet.

Så vad jobbar jag med undrar kanske någon? Jag arbetar inom vården som medicinsk sekreterare med att bland annat dokumentera i folks sjukjournaler.

Ja, varje arbetsdag skriver jag om människor i mitt yrke. Ofta om mycket privata saker.  Jag får också höra om öden som kan beskrivas med olika tunga adjektiv för ofta är det svåra saker det handlar om men solskenshistorier finns också. Och efter 25 år i yrket blir jag ibland fortfarande överraskad och chockerad över hur människor har det i sina liv. Ibland får jag lust att skriva en bok om olika öden men det går inte eftersom jag i yrket har tystnadsplikt som gäller livet ut.

Många gånger har jag tänkt att alla människor borde egentligen skriva böcker om sina liv, skriva sina memoarer. Mest är det ju kändisar av olika slag som skriver memoarer men varför skulle egentligen kända människors liv vara mera intressanta än andras? Tänk er själva, en bok om varje människa!

Nu när jag sitter här och skriver så slår det mig hur otroligt många som faktiskt redan  sitter där och sätter delar av sina liv på pränt. Jag menar förstås alla oss som bloggar! Vi skriver om allt möjligt som ploppar upp i skallen på oss och om vad som händer i våra liv. Och vi är naturligtvis å andra sidan mycket intresserade av att läsa vad alla andra skriver om. Undra på att det är populärt att blogga!

Men ändå. Fler borde skriva memoarer, en riktig bok om sitt liv. För, där ute, i verkligheten, finns det en del människor vars livshistorier verkligen är intressanta och dessutom mycket lärorika!

Fortsatt trevlig helg!

Single Post Navigation

4 thoughts on “Skriva sina memoarer, någon?

  1. Du har så rätt, det finns så intressanta livsöden bland helt vanliga människor!

    Gilla

  2. 😀 Ja, vilket bibliotek det skulle bli!

    Gilla

  3. Jag tänker mig faktiskt bloggen som en form av berättelse om mitt liv, fast just nu blir det mest foton och recensioner, jag orkar inget annat…

    Gilla

  4. Jag läser bloggar just för att de speglar människors liv, i stort eller smått. Låter som att du har det tungt just nu, hoppas det ljusnar snart. Kram.

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

