marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Våndor p g a garderobsstädning och klädstil

Det här med den personliga klädstilen kan vara jobbigt i vissa skiften av livet. Och sedan är då våren i antågande och det betyder att garderoben behöver rensas.

Som alltid när jag röjer i garderoben kan det konstateras att vissa plagg inte längre passar. De är helt enkelt fel. Känns konstiga att ha på sig. Ser fel ut till kroppen och till ansiktet. Som till exempel den där korta jeans-kjolen, en tidigare sommarfavorit. Den såg plötsligt fel ut. Berodde det på att knäna såg lite trötta ut, eller var det ansiktet som gjorde att looken fallerade? Skall kärringar på 50 inte få ha kort jeans-kjol på sig? Jag tycker det någonstans men när jag tittar på mig själv så… jag vet inte. Jag vill ju inte se patetisk ut, så där som en som vill vara ung igen men som inte kan…

Så är det då plaggen i kategori ”kommer att passa perfekt när jag gått ned några kilon”. Det vet man ju hur det är med det. Vissa sådana plagg har varit hyllvärmare  garderoben i flera år nu… Jag tycker att de är så fina och jag vill så gärna kunna ha dem … men de passar inte nu, de är för små. Ett sådant plagg är den vita och skira maxi-klänningen med spets, romantisk så det förslår. En klassisk midsommardröm. Flera gånger har jag tänkt att nä, ”nu är det dags att göra sig av med den!”. Men jag kan inte. Eller mina jättefina linnen med spetsar och grejor på … i för liten storlek.

Så vad skall man ta sig till? Man kliar sig i skallen och funderar dels på detta om man kanske behöver uppdatera sig med en ny personlig klädstil som känns fräsch och passar och så dels på hur man skall lösa problemet med de eviga hyllvärmarna. Behöver jag kanske KBT (kognitiv beteendeterapi)?

Ibland kan jag drömma om att bli stylad av proffs. För ett par år sedan var det nära att jag anmälde mig till ”Trinny och Susannah”  men fegade ur eftersom jag tyckte att det kändes lite för spännande. Tänk om de skulle färga mitt hår i en färg jag inte gillade eller att håret skulle få en klippning som jag inte passade i. Eller att jag skulle snubbla på catwalken… Nej jag vågade inte helt enkelt.

Jag får väl fundera ett tag till, kolla igenom garderoben en gång till och verkligen särskåda det jag har där. Men jag tror att hyllvärmarna kommer att bli kvar ett tag till. För hoppet är som bekant det sista som överger en människa.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Våndor p g a garderobsstädning och klädstil

  1. Min mamma är 54 och hon har på sig vad 17 hon vill. Ofta väldigt modernt och ungt och hon kan tom ge mej gliringar att jag klär mej för damigt. Jag gillar hennes stil men den är inte jag. Och därför tycker jag att du ska ha på dej vad du vill.

    Klänningen som du gillar tex. När det är lite varmare (men fortf för kallt för att ha den ute) så kan du ju göra söndagsmiddag till familjen och klä upp dej. Man har inte det roligare än vad man gör sig 😉

    Sedan färgning och klippning, det växer uuuut.
    Jag skulle jättegärna stil:a dej. Jag gjorde det förra månaden på min kompis som är 30 + körde rubbet, hår, naglar och make. Det var jättekul!

    Och jeanskjol är ju klassiskt. Det kan man alltid ha! 🙂

    Gilla

  2. Damigt är kan vara riktigt snyggt och när jag var yngre och klädde mig damigt så fick jag ofta komplimanger för jag passade bra i det även då. Just nu har jag nog kommit in i någon slags stil-kris men jobbar stenhårt på att hitta rätt. Jag blev inspirerad utav det där med att fixa till sig och göra söndagsmiddag! 😉 Tack!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

