marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Cool i en cool värld…

Cool är ett ord man hör framför allt barn och unga använda mycket. Man skall se cool ut. Man skall ha coola grejer men framför allt så skall man vara cool.

Cool betyder kall på engelska. Och när jag hör ordet cool så tänker jag fört och främst på något kallt eller kyligt. Som kallt vatten. Eller kalla isvindar. Men ordet kan som slang-uttryck betyda andra saker också, som till exempel kul eller bra.

Ganska nyligen hade en släkting varit på begravning. Hon berättade om hur det varit och sade bland mycket annat: ”jag höll mig cool fram tills de började spela musiken, då brast det”. Jag kan på sätt och vis förstå att man vill behålla lugnet så långt det går på en begravning, jag är själv likadan och är ibland mycket duktig på att dölja mina känslor, vilket kan vara på både gott och ont.

Men efter vårt samtal så radade en del frågor upp sig, som till exempel: varför skall man egentligen försöka hålla sig (känslomässigt) kall på en begravning? Då om någon gång borde det få vara tillåtet att släppa känslorna lösa? Släppa sorgen fri och gråta tills tårarna tar slut?

Sedan förlorade jag mig i funderingar kring hur vårt samhälle är i dag, för det är väl egentligen coolt? Nu menar jag då att det är coolt i bemärkelsen kallt.

Jag kan känna att vi ibland glömmer bort att känna efter hur vi mår egentligen. Vi har många och höga krav på oss. Kanske beror det också på allt jobbigt som sker i vår tuffa tid, att vi är tvungna att stänga av känslorna lite för att orka? Och så blir vi coola. Coola typer i ett verkligt coolt samhälle.

Ja, jag undrar då om inte uttrycket cool någonting som är lite signifikant för vår tid? Vi som var med på 70-talet som också var en ganska turbulent tid på olika sätt, minns att man använde ordet cool även då. Jag kommer bland annat ihåg från högstadietiden att man skulle vara ”hård”, det var någonting positivt att vara då. Själv var jag aldrig ”hård” på den tiden. Jag var nog en riktig ”mjukis”…

Själv använder jag inte uttrycket cool, jag tycker inte att det passar mig. Men jag har dock fått höra att jag är cool… Jag antar att jag skall ta det positivt. 🙂

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

