marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Styrkor och svagheter

Alla människor har sådant som de är bra på, s k  talanger eller styrkor. Och sådant de är dåliga på, begränsningar eller svagheter.

Själv är jag i total avsaknad av s k bollsinne (bland annat – jag vill ju inte skylta med alla mina svagheter här i bloggen). Dock har jag många styrkor också men eftersom jag är en blygsam typ avstår jag från att skryta med det. 😉

Min sambo däremot, är mycket begåvad när det gäller bollar. Och på andra områden förstås. Men hans akilleshäl är hans totala tondövhet. Han kan inte sjunga. Alls.

Skolan är som bekant ett sådant ställe där styrkor och svagheter skall vaskas fram och det kan ske ganska brutalt. Ett exempel på sådan brutalitet:

Detta att bli sist vald in i lagen i alla bollspel. Detta att stå ensam kvar med skammen när alla andra lyckliga fått en plats i laget. Kommit med. Ja då framgår det verkligen med all (icke önskvärd) tydlighet för alla, att detta duger man verkligen inte till alls.

Går det fortfarande till så i skolan, att de mest talangfulla bollspelarna i klassen får välja sitt lag?

Om det gör det – om någon lärare som vet om att så sker fortfarande och som läser detta, snälla, se till att få till stånd en förändring för det känns hårt att som barn (vet jag av egen erfarenhet) stå där och vara totalt utröstad.

Visst är det bra att veta sina styrkor och svagheter men att få fram dem kanske kan ske med lite mera finess och finkänslighet?

Ha en trevlig helg!

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

