marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Lyssna till din kropp som vet vad du behöööver… (och inte!)

Det sägs att man blir klokare när man blir äldre. Blir man det när det till exempel handlar om mat och ätande?

Jag tål inte viss mat. Som ägg. Som oliver. Som fet dressing. Som gravad lax. Jag vet detta. Jag har försökt att banka in det i skallen: ÄT INTE DETTA!

Ändå gör jag det. Rätt som det är. Jag liksom ”glömmer” det ovanstående. Eller något. För ofelbart kommer den dagen när jag trillar i fällan. När jag inte kan motstå något av dessa ovan nämnda godsaker. Eller äter någonting annat i kategorin feta livsmedel.

Då kommer straffet. Bang-bom och så känns magen som den skall explodera, eller snarare implodera. Gallan talar: ”M, har jag inte sagt att du skall ge f-n i att äta det där?!”

Och jag svarar med att gå timvis i framåtlutad position, kvidandes: ”ja, ja, jooo, det kommer jag ihåg nu – jag skall aldrig mer göra om det!”.

Men både gallan och jag vet att jag ljuger. Vi vet att det kommer att hända igen. Förr eller senare.

Så i dag bestämde jag mig för någonting. Jag bestämde mig för att lyssna på gallan. Att lyssna på min kropp. Åtminstone försöka. På allvar. För om jag inte gör det på allvar kan det bli – allvarligt.

Jag frågar mig själv: Är det verkligen värt den där djävulska smärtan att äta någonting som är gott men som man vet kommer att göra en illa på kort eller lång sikt? Är verkligen de där godsakerna värda denna misshandel som jag faktiskt utsätter min kropp för?

Ja, det skall jag banne mig fundera på. Ordentligt.

Single Post Navigation

6 thoughts on “Lyssna till din kropp som vet vad du behöööver… (och inte!)

  1. Gemene man är nog lite för dålig på att lyssna till kroppens signaler.

    Gilla

  2. Nej ingen är perfekt och det är ju skönt att veta.

    Gilla

  3. Det är konstigt det där, att man säger ”aldrig mer”, men ändå gör om det så småningom….

    Gilla

  4. I know the feeling tyvärr, men så tillslut fick jag plocka bort gallan med.
    Det är inget alternativ för dig?
    kram

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

