marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Va, har jag nåt i ansiktet eller?

Vissa mornar är värre än andra. De när man verkligen måste kämpa för att vakna till.

Häromdagen erfor jag en sådan morgon. Jag drömde att jag hade försovit mig, att jag skulle ringa jobbet för att tala om det och att det inte gick. Sedan skulle jag ta mig till jobbet men hittade inte dit… usch. Och så vaknade jag då. Kände efter var jag var egentligen. När jag fattat att jag var hemma, i sängen och att jag bara drömt kändes det lite som en lättnad. Om ni förstår.

Sedan löpte morgonen på: dusch, väcka dottern med morgon-Bolibompa, gröt, make-up i största hast, klädrace och sedan iordningsställande av hår och tandborstning. På mig själv och på dottern, ungefär samtidigt. Hela programmet följdes utan förseningar och vi kom slutligen iväg.

När jag följt min dotter in på skolan och hon håller på att få av sig ytterkläderna och jag packa upp hennes saker för dagen ser jag att en liten tjej tittar på mig med ögon stora av förundran och kanske bestörtning. Lääänge tittar hon. Just då hade jag inte tid att tolka vad det stod för. Sedan vände sig en mamma och en dotter mot mig, tittade och log. Inte så konstigt det heller, föräldrar och barn brukar le lite artigt mot varann på morgonen sådär.

Så när jag gick mot bilen kände jag plötsligt lukten av tandkräm. Konstigt tänkte jag och slickade mig om munnen lite diskret för säkerhets skull. Ja nu smakade det tandkräm också. Jaja, tänkte jag, lite tandkräm som sitter på läppen, inte så farligt…

Väl i bilen tittar jag rutinmässigt på mig själv i backspegeln och får en mindre chock. Tandkräm i ena mungipan, mycket tandkräm! Som sedan liksom i en mindre rännil eller vad man nu skall kalla det, löper ned från mungipan ned över hakan. Jag utbrister högt för mig själv i bilen: Nej men – gud vad är detta…!! Varpå jag raskt avlägsnar all tandkräm från ansiktet.

Jag förstår också nu varför folk tittade. Jag hade verkligen någonting i ansiktet. En massa tandkräm. I bilen till jobbet brast jag sedan ut i gapskratt över det hela.

Så kan det gå på morgonen om man har jätte bråttom, skall göra flera saker samtidigt och sedan dessutom inte hinner titta sig i spegeln…

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

