marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Äldre = mindre intressant?

I dag var vi på restaurang. Det är en vardagslyx som vi unnar oss någon gång då och då. Bara för att sätta lite guldkant på tillvaron.

Efter att vi inmundigat en god lunch på stan så kom servitören fram till oss och frågade som sig bör om det smakade bra. Man sambo är en utåtriktad typ som har lätt för att prata med folk, vem som helst och närsomhelst och kom i samspråk med vår servitör. Samtalet avhandlade lite av varje tills vi också  fick veta vad det var för folk som den aktuella krogen oftast hade som gäster.

Ja, det var faktiskt en brokig blandning fick vi då veta. Och i slutklämmen så sänkte servitören (tillika krögaren fick vi också veta) samtalstonen och liksom teaterviskade fram att ”ja och så är det ju så att det kommer många… äldre personer hit också”. Han teaterviskade kanske därför att det satt några personer ur nämnda grupp ganska nära. Men jag fick också uppfattningen att det på något sätt var lite, vad skall man säga, inte skämmigt men lite åt det hållet kanske, att äldre personer gärna kom dit. Jag fick intrycket att han gärna hade sett att yngre individer kom till hans krog. Jag blev lite irriterad. Men bara för en liten stund. För plötsligt så slog det mig:

För bland det första som for igenom mitt huvud när vi kom in i restaurangen var: ”oj, vad många äldre det var här”. Där ser man, jag var inte bättre än han.

Vad är det då som gör att man numera är så fixerad vid huruvida en person är ung, medelålders eller äldre?

Kanske beror det på den ytliga inställningen som många av oss i vår tid har, att vi går efter det yttre så mycket? Ung och fräsch betyder attraktiv på olika sätt, gammal betyder… tämligen ointressant?

Jag tycker det är ganska kusligt och också det faktum att jag själv inte längre är en ”dununge” (passerade 50-årsstrecket förra året) gör mig lite illa till mods. Är det så man kommer att bli behandlad inom en ganska snar framtid, som någon som inte är särskilt intressant? För att man råkar ha blivit gammal?

Usch… men då känns det skönt att tänka på att faktiskt de allra flesta av oss kommer att bli gamla, rynkiga och skröpliga förr eller senare. Och därmed också sådär ointressanta…

Ha en fin helg!

Single Post Navigation

4 thoughts on “Äldre = mindre intressant?

  1. Det måste vara något fel på mig för jag tänker aldrig på människors ålder.
    Varken andras eller min egen.
    Å då slår det mig att jag i dag är 46, alltså borde jag väl räkna mig till medelålders men det finns inte på min skala.
    Har umgåtts med människor som varit 20 år yngre och 20 år äldre, jag har aldrig sett någon skillnad.
    Men du har nog rätt att samhället är ytligt, att många ser en siffra och utifrån den blir man bedömd…tråkigt!
    Ha nu en härlig dag!
    Kram

    Gilla

  2. Härlig inställning du har att inte tänka på ålder! Det är ju så det skall vara, det är faktiskt bara en siffra. När man tänker efter så finns det ju massor av folk vars ålder inte stämmer alls utifrån den visuella bedömningen s a s. Både åt det ena och andra hållet, alltså en del ser ju faktiskt äldre ut än vad de är. Men huvudsaken är väl ändå att man är ung i sinnet?! Jag känner äldre personer (i 80-års åldern) som är som 30 i sinnet och 60 utseendemässigt… Äh, man skall nog inte hänga upp sig så mycket på åldern i alla fall. 😀

    Gilla

  3. Jag har mycket starkt upplevt att bli osynlig. På ett sätt skönt, inga obehagliga närmanden från okända män längre, på ett annat sätt sorgligt, när ungdomsgäng vid en busshållplats kan ställa sig i princip på mig och prata och stoja med varandra runt, över och genom mig…

    Gilla

  4. Jag har också upplevt detta med att vara osynlig på liknande sätt och håller med dig om att det är med blandade känslor man inser att det är så. Men man kan inte få allt… 😀

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

