marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Kan den psykiska ohälsan i Sverige bero på att ingen vill tala med en främling?

I dag kom jag i samspråk  med en person med invandrar-bakgrund. Hon började att prata med mig och det var inte för att vara trevlig som hon ville göra gällande. Som jag uppfattade det så var det för att tala om för någon (nu råkade det bli jag) att hon tyckte att i Sverige där vill man inte tala med varann i onödan.  Underförstått (hon sade det dock inte) att svenskar det är ena tråkiga och konstiga ena.

Hon tyckte att i Sverige där hälsar man inte på främlingar. Eller rättare sagt som hon själv uttryckte det: ”man tittar i luften”, inte på varandra.

Så kan det förstås vara. Hon menade vidare att i Australien, där hälsar ”alla” på varandra”. Jomenvisst, det kanske är trevligt. Om man nu vill hälsa på alla. Det är väl upp till var och en. Människor är olika. Var i världen de än må komma ifrån.

I Sverige finns det reserverade människor, i Spanien, Tyskland, USA eller vilket land du än vill. Att vara reserverad har ingenting att göra med att om man är svensk eller inte, inte heller vilken hud- eller hårfärg man har. Det har att göra med vem man är, vilken person man är.

Hon pratade på och hade vidare en teori om att det nu finns så många som är ”psykiskt sjuka” i Sverige. Det berodde nog på att folk inte pratar med varandra menade hon. Hon hade bott i Sverige i 38 år och kunde inte begripa detta (svenska) sätt att bete sig. En annan teori for genom skallen och den skulle kunna vara att sedan Sverige  började ta in för mycket invandrare, sedan dess har mycket folk börjat att må dåligt psykiskt, inte helt och hållet på grund av det men i alla fall till viss del…

Som jag ser det så är jag en social och utåtriktad person, för det mesta. Men ibland har jag ingen lust att prata med folk, inte ens de jag känner och  verkligen inte främlingar heller för den delen. Jag sade det till henne: ”människor är olika, det beror på personligheten”. Och ”man kan inte ändra på människor”. Men hon verkade inte vara nyfiken på min åsikt och därför hade jag ingen önskan om att dryfta mina tankar med henne. Så jag satte upp en, får man då förmoda, typisk svensk min och visade prov på sann (svensk?) reservation…

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

