marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Ett verklighetsbaserat exempel: Vem var rasist egentligen?

När är man rasist? Vem är rasist? Jag skulle vilja visa ett exempel här i bloggen. Nedanstående är hämtat ur verkligheten, en erfarenhet jag själv varit med om.

Jag har blivit kallad rasist. I tjänsten. Av en person av utländsk härkomst som ansåg att jag var rasist eftersom jag inte efterkom hans önskan om att ta kopior av några privata dokument som han hade med sig.

Jag jobbade inte på en sådan instans som har hand om att erbjuda kopiering av dokument till privatpersoner, som till exempel ett bibliotek eller arbetsförmedlingen utan (vid detta tillfälle) på en vårdcentral och dokumenten han ville kopiera hade inget att göra med vård överhuvudtaget.

Jag förklarade för honom i ungefärliga ordalag som: ”vi kopierar inte sådana dokument här, du får vända dig till arbetsförmedlingen eller något bibliotek”. Då for han ut mot mig och frågade: ”Varför!? Är du rasist eller?!!

Eftersom jag var i tjänst och därmed ville behålla min professionalitet in i det längsta förklarade jag än en gång lugnt och sansat att detta kunde vi inte stå till tjänst med eftersom det inte ingick i vår service. Lade i samma lugna tonläge till att jag inte ansåg mig vara rasist för att jag inte ville kopiera några privata handlingar åt honom.

Då gormade han vidare om att han skulle anmäla mig. Plötsligt kände jag att jag inte ville stå där och agera soptunna åt honom. Jag spände ögonen i honom och sade med stor skärpa: ”ja, gå du och anmäl mig, varsågod! Polishuset ligger där borta!” Han såg förvånad ut för ett ögonblick men fann sig sedan och svarade upprört att det skulle han visst göra!

Det kom aldrig någon anmälan.

Den här personen använde ett  av vissa individer väldigt missbrukat ord. Han kallade mig rasist för att han inte fick sin vilja igenom.

Jag har tyvärr hört många andra exempel liknande detta, om hur vissa invandrade personer använder ordet rasist som ett medel för att få vad de vill ha. För att få folk att känna skuldkänsla och rädsla. En kollega till mig fick en mobiltelefon kastad på sig för att hon inte ville ”lyda order”…

Jag tycker att det faktiskt kan röra sig om rasism. Fast inte på det sättet att de invandrade blir utsatta för rasism utan faktiskt tvärtom.

Vissa individer kommer hit och anser sig vara förmer än oss andra. De vill bli betjänade. De vill ha. Och de tar det för givet att de skall få allt som finns att erbjuda. Mycket osympatiskt. Om de nu anser sig tycka att de skall få precis vad de vill ha, att de anser att de har rätt att ”bli betjänade”, vilka är det då som anser sig vara ”herrefolk” och bättre än någon annan?

Enligt svenska akademins ordlista är rasism (ordagrant citerat): ”åskådning som hävdar att olika människoraser (har olika värde och) bör ha olika ställning i samhället”.

Trevlig helg!

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

