marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Kvinnor, män och (jul-) städning

Nu är det snart jul igen. Jag tycker om julen, det är en härlig och fin tradition/högtid och dessutom är man i bästa fall ledig några dagar per automatik.

En sak som hör julen till, i alla fall hos oss, det är att städa. Storstäda. Städning är inte min favoritsysselsättning, den är mera ett nödvändigt ont. Men den måste göras och inför julen drivs jag av ett inre tvång att det skall vara fint och rent.

Så under veckan som gick har jag då ägnat mig åt denna syssla. Att storstäda. Och när man lyssnar lite runtikring sig själv så är det många flera som ägnar sig åt detta med julstädning. Vi talade om detta ämne på fikarasten på jobbet häromsistens. Städning alltså, storstädning. Och efter att ha undersökt förhållandena vad det gäller storstädningsrutiner hemma, var vi rörande överens i vår lilla skara, om att det var skillnad på hur kvinnan respektive mannen i hushållet städar.

Kvinnorna städar med en redig fart, de gör allting snabbt och de vilar sig INTE förrän ALLT är klart och ”man är helt slut”. Så. Männen däremot, de städade i samtliga fall med paus. Långa eller korta. De såg till att vila. Och sedan fortsatte de i samma takt tills det var klart. De jobbade INTE tills de var ”helt slut”. Skillnad där således.

Vad drar man då för slutsats av detta?

Tja. Med  facit i hand och efter att själv inför denna jul ha praktiserat ”den manliga städ-modellen,” är jag nog böjd åt att även fortsättningsvis städa enligt den. Det blir inte lika jobbigt och tradigt, man blir på mycket bättre humör under själva städningen och dessutom slipper man att bli ”helt slut”.

Så jag tänker fortsätta att städa ”som en hel karl”, inte bara inför jul utan varje gång!

Hur städar ni när ni städar inför jul? Är julstädningen viktig hemma hos er?

Single Post Navigation

4 thoughts on “Kvinnor, män och (jul-) städning

  1. En gång i tiden var julstädningen extremt viktig.
    Jag gjorde som så många andra, städade tills jag var helt slut på.
    Nu har jag fått lära mig att prioritera om.
    Jag städar när det behövs, inte för att jag måste, sen bryr jag mig inte om ifall det är jul eller vanliga dagar.
    Å nu för tiden har jag mina ungdomar som hjälper till.

    Gilla

  2. Det är ganska sjukt egentligen hur man hänger upp sig på julstädningen men jag tror att man får det itutat sig sedan barnsben att till jul, då är det speciellt viktigt att det är fint. Jag har varit än värre förr, men nu när jag blivit äldre och klokare (?) så tar jag det lugnare med julhetsen i största allmänhet.

    Gilla

  3. Vi är generellt dåliga på att städa här hemma, så vi gör en (o)vanlig städning, det är bra nog för oss. Och eftersom jag jobbat som städerska så är det jag som städar snabbt, medan mannen håller på i en evighet. Men eftersom vi delar upp städningen mellan oss innebär det att han städar hela helgen, medan jag är klar efter en halv dag och kan lägga mig och läsa en bok istället. Så jag gillar definitivt min typ av städning bättre! Men just den här julen städar jag inte alls, det gör familjen, eftersom de har jullov men det har inte jag…

    Gilla

    • Ha ha ha… ja det är ju så att männen gärna tar ”en evighet” på sig tydligen, troligen p g a alla dessa pauser… Även jag har ju städat professionellt så jag har alltid farit fram som en städtornado förr om åren, snabb och effektiv som tusan. Snabbt eller långsamt spelar ingen roll bara man är i mål i någorlunda tid.

      Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

