marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

När man måste hålla koll på katten om natten

Vi fick till oss ett par katter för ett tag sedan. Nu har de bott hos oss i ungefär 2 månader. Det är verkligen charmiga djur. Men egensinniga… Det är inte så att man får en katt som liksom kommer och smälter in i ens vardag på ett smidigt sätt. Det är snarare på det viset att katten kommer in i ens tillvaro – och tar över!

Jag sade i början att det kommer att bli att vi får väl anpassa anpassa oss litegrann och kattens ägare sade att ja, det har du  rätt i, det kommer att bli ni som får anpassa er…

Angående att anpassa sig då…

Damkatten är fin hon, lugn och sofistikerad. Morrar och fräser bara lite lågmält åt herr-katten när den kommer för nära.

MEN – Herrkatten som för övrigt är en riktigt glad och gosig prick, han jamar om nätterna, håller en vaken och det är ingen låg volym på hans serenader. Eftersom vi har sovrumsdörren stängd om nätterna gissade jag att han jamade för att han kände sig sällskapssjuk. Läste om katt-beteende på en katt-sajt och fick där veta att katter mycket riktigt kan jama om nätterna för att få uppmärksamhet, om de är uttråkade etc.

Jag blir inte särskilt förnöjd om man väcker mig i min skönhetssömn och jag har nu ett antal nätter (inte vågat räkna dem) fått ta mig upp ur den goda varma bädden för att öppna sovrumsdörren och ge den gode herrkatten en tillsägelse. Ja… det blir aldrig så mycket bevänt med tillsägelsen för när kissekatten kommer och stryker sig så gosigt som bara en katt kan, mot ens ben och tittar på en med oskyldiga ögon, stora som tekoppar,  då… smälter man. I alla fall jag. Och tillsägelsen uteblir. Katter är avväpnande. Minst sagt.

Eftersom tillsägelsen ju inte funkade (de får ju uppmärksamhet då) beslutade jag att istället försöka med att lämna sovrumsdörren öppen. Då vart det tyst på serenaden men katten hoppade istället upp i sängen där den förstås tog över densamma i samma ögonblick som den landade i den. Han ligger där och vräker sig och jag har lite svårt för detta att ha djur i sängen, är rädd att mosa dem eller något. Kom på mig själv med att försöka anpassa mig till katten, istället för tvärtom…

Så nu ligger jag där likt en kvinnlig Clint Eastwood med ett öga öppet en stor del av natten så att jag skall kunna hålla koll på katten… Gääääsp.

Tips, någon?!

Single Post Navigation

8 thoughts on “När man måste hålla koll på katten om natten

  1. oj nu blev det fel! 🙂 Den länken skulle ju till syrran.

    Ja katter är för roliga… och ibland skrämmande 🙂
    Kram!

    Gilla

  2. He he, ingen fara. Trevlig länk!

    Gilla

  3. Låter som små barn.
    Har varit kattägare förr om åren och jo den lilla rackarn sov gärna med oss i sängen men tror aldrig någonsin att vi var på väg att mosa henne. Tror inte du behöver vara rädd för det.
    Kram

    Gilla

    • Hm, ja det är väl bara att vänja sig. Läste på en katt-sida att om man inte vill ha kattingen i sängen så är det enda sättet att stänga sovrumsdörren… men det är mysigt när de ligger där och kurrar 🙂

      Gilla

  4. Hahaha, ja det bästa är att bara anpassa sig, inse att det inte så mycket är du som har en katt utan katten som har en människa. Och största anledningen till att ha en katt är ju att få det där varma, mjuka och gosiga sällskapet i sängen. Du kommer inte att mosa den, jag har sovit med 10 olika katter i mitt liv och de har klarat sig finfint! Jag har inte heller någonsin hört talas om någon som skadat sin katt genom att sova med den!

    Gilla

  5. Haha, tydligen en hel vetenskap det där med att ha katt. Känner mig otroligt nöjd över att inte ha någon katt så lätt som jag sover, vaknar av minsta lilla och det tar evigheter att somna om! Hoppas din helg var härlig, kram

    Gilla

  6. Ja, jag har samma problem, att jag vaknar ganska lätt. Därför är jag en lätt match för en katt som bestämt sig för att väcka upp mig…

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

