marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Ärligt och bra om rädslan för döden

Döden. Det är ett så laddat ord.

Man får vara försiktig och ödmjuk när man tar upp ämnet för alla har sin egna och privata inställning till döden. Men Anna Lindman gör det på ett mycket bra sätt i  ”döden-döden-döden” på SVT.

Hon har där så rätt tagit upp olika rädslor som många funderar över när det gäller döden. 8 stycken närmare bestämt och var och en av dem behandlas i varsitt avsnitt i denna TV-serie. Jag sett de tre första och tycker att det är bra att det äntligen kommer någonting vettigt att följa på TV.

För döden är ju faktiskt någonting som angår precis alla.

Min egen inställning till döden? Jag känner mig inte särskilt rädd för döden eftersom jag i tidig ålder fick stifta bekantskap med den. Min mamma dog i cancer när jag var 7 år gammal. Redan då lärde jag mig detta:  Allt är förgängligt och allt kan tas i från dig i dag eller i morgon. Livet är egentligen så skört. Tur man inte går omkring och tänker på det hela tiden men det skadar nog inte att fundera lite på det då och då.

Så har ni inte sett Annas program så gör det, alla hitintills sända avsnitt finns på SVT-Play.

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

