marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Hur kan vi motverka mobbning?

När ens barn börjar skolan är det spännande och roligt. Men också nervöst på olika sätt.

Och har man som jag, en ”historia” som mobbad under hela skoltiden, ja då kan det bli jobbigt. För mardrömmen är att hon blir mobbad, utanför på något sätt.

Just nu kan man läsa i Aftonbladet om granskningen av om hur verkligheten ser ut när det gäller mobbning  i svenska skolor i dag.

Det är så bra att detta uppmärksammas i medier och jag tror att det är viktigt att mobbingoffer får möjlighet att komma till tals och berätta om hur det är att vara mobbad och hur det kan komma att påverka hela ens liv. För det gör det, mycket och på väldigt många olika sätt.

Min egen historia som mobbad har jag berättat om lite grann om i tidigare inlägg. Att tänka tillbaka på den tiden och att sedan berätta hur det upplevdes kan vara mycket jobbigt. Det blir att färdas tillbaka i tiden, in i psykets vindlingar. Och det kan riva upp gamla sår, sår som man trodde var läkta för längesedan.

Och mobbarna är dem som jag (som f d mobb-offer) verkligen skulle vilja fråga ut om olika saker. Men det blir ju av förklarliga skäl svårt att få tag i någon som vill ställa upp och ”tala ut” om sin erfarenhet som mobbare. Men, om någon mot förmodan, skulle våga träda fram och berätta om varför man mobbade så skulle det vara mycket, mycket bra och mycket modigt. Faktiskt. För jag tror absolut att man måste höra mobbarnas historia för att få en bättre bild av varför mobbning uppstår.

Och jag tror inte att skolorna kan lösa hela problemet. Det är ju hemma som barnet har sin bas. Som förälder har man alltid ansvar, som ansvar för att försöka vara en bra förebild. Och ansvar för att tala om för barnet vad som gäller när det kommer till skyldigheter, rättigheter och – moral.

Det behövs också mer kunskap i ämnet. Tabun och skuld kring mobbning måste bort. Den smutsiga byken måste fram och läggas under lupp.

Det behövs sanna historier av riktiga människor och det behövs utbildning, som till exempel föreläsningar.

Och alla måste hjälpa till. Samhällets vuxna, lärare – och barn/unga. Vi måste börja ta ansvar för och bry oss om varandra mer än vad vi gör i dag. För vårt samhällsklimat är hårt och just därför behöver vi varandra.

Trevlig helg!

Single Post Navigation

6 thoughts on “Hur kan vi motverka mobbning?

  1. bra och viktigt ämne du tar upp. kram och trevlig helg

    Gilla

  2. Sonen hade problem när han började skolan, men sen flyttade vi till annan ort, så det löste sig.

    Sen hade dottern problem i fyra långa och svåra år. Vi gjorde allt vi kunde komma på, till sist var vi på väg att dra det till Skolverket, men då löste det sig.

    Föräldrarna till ett av barnen som var på henne sa rakt ut ”vi vet inte vad vi ska göra…” Hade det varit mitt barn hade jag haft massor av saker jag kunde ha gjort, jag tycker nog de frånsa sig sitt föräldraansvar allt för lättvindigt.

    Till saken hör att den killen var/är duktig i basket och hans pappa är före detta basketstjärna, numer tränare. Om jag varit förälder hade jag inte tillåtit någon basket förrän sonen klarade av att vara schysst mot andra, för han var lika eländig på basketplanen.

    Jag hörde från tränare i andra lag att de aldrig skulle tillåtit någon av sina spelare använda en sån ton mot sina medspelare, men det var ju pappan som var hans tränare…

    När det blir viktigare att skola barnet till en idrottslig karriär än att lära det empati, då är man på fel stig som förälder…

    Gilla

  3. Ja visst är det förfärligt det här med mobbing… vi har varit förskonade men det finns småsaker hela tiden tycker jag! Kommentarer, barn som bråkar och smädar varandra, jag får lika ont i magen varje gång Elliot berättar om någon som farit illa eller om han själv tycke ratt han är fundersam över saker som händer i skolan och med kompisar.

    – personligen anser jag att det är många föräldar som falerar här! många tar inte action eller tag i sina barn… flera barn mår även dåligt som mobbar och är olyckliga pga skilsmässa, dålig självkänsla, blivit bemötta elkat själv etc. MÅNGA orsaker finns… och ALLA måste tillsammans agera.

    Det jag tycker är mest hemskt är att många skolor som har hårda regler och anser att dom stävjer mobbing är de som är värst. Se bara på Lundsberg som ex! FY… och dom öppnar igen utan problem.

    Viktigt, viktigt ämne…

    kram och ha en fin vecka

    Gilla

  4. Barn (och vuxna) som mobbar är oftast olyckliga allra innerst inne men det ligger ju så djupt eller är så förträngt att de omöjligt kan se sin egen sorg. I efterhand har jag fått veta att en av dem som var värst mot mig när det begav sig, hade det mycket jobbigt hemma (skilsmässa m m).

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

