marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Från ur form till i form, del 10 – Inne i puppan växer och frodas fjärilen

Det är viktigt att känna sig nöjd med sig själv. Det har jag fått lära mig ”the hard way”.

Under de senaste 6 åren har jag inte haft mycket tid över till att ägna mig själv uppmärksamhet. Så blir det ju när man har små barn.  (Ja, jag är alltså en ”äldre mamma”, fick min dotter när jag var 43 år). Min dotter har förstås varit nummer ett och är det fortfarande men jag glömde mig själv nästan helt under de första åren. Oturen var dessutom framme och min pappa blev alvarligt sjuk samtidigt som jag hade en liten tjej att ta hand om och det blev kanske lite för mycket. Men så kan det bli, man kan aldrig förutse vissa saker i livet. Det är nu de senaste 2 åren som jag vaknat till och börjat prioritera mig själv och min hälsa lite bättre.

Det började i januari 2012 med ”viktkampen” där jag beslutade mig för att göra någonting åt min övervikt. Jag var så trött på att se mig själv i spegeln för bilden som mötte mig var en överviktig, trött och grå varelse med risigt hår och kläder som var totalt intetsägande. Jag tyckte inte att det var jag, den där människan i spegeln. Under viktkampen lyckades jag tappa hela 10 kilo men gick sedan upp dem igen. Men man får inte ge upp så lätt, tänkte jag. Så jag satsade på nytt med en annan taktik och har i dag skaffat mig ett annat förhållningssätt till bland annat mat och ätande.

Jag kör mitt eget projekt ”Från ur form till i form” som jag ju skriver om här på bloggen där jag strategiskt byter ut destruktiva vanor till goda sådana. Det har inte varit lätt och man får verkligen kämpa, både fysiskt och mentalt men det är värt mödan. För nu är jag verkligen på väg mot mitt nya (sunda) Jag. För jag äter mat som skulle gjort Anna Skipper helnöjd (tack Anna för dina program, ”Du är vad du äter” på ”Sjuan”!!) och jag tränar regelbundet hemmavid med ett egenhändigt ihop-snickrat träningsprogram (jag är ju faktiskt utbildad hälsoutvecklare).

I morse visade vågen på 75,5 kilo. Min startvikt i det här projektet låg på 81 kilo så det hela har gått och går fortfarande sakta. Men det är meningen. Jag stirrar mig inte blind på vikten, jag vill titta på hur mina kurvor sakta mejslas fram samtidigt som jag känner hur jag blir starkare och piggare. Jag vet att det kanske låter klyschigt och t o m självbelåtet men det är så det är på riktigt.

Ja, mitt nya Jag håller på att frodas inne i puppan. Och inom en inte alltför avlägsen framtid kommer fjärilen ut… Det är då jag nått mitt mål, det är då jag har den livsstilen jag vill och måste ha för att klara av mitt liv på ett bra sätt.

Single Post Navigation

4 thoughts on “Från ur form till i form, del 10 – Inne i puppan växer och frodas fjärilen

  1. Du gör allt på helt rätt sätt! Jag hoppas att jag snart ska få energi till min förändring oxå, att byta jobb var ett av stegen!

    Gilla

  2. Åh… jag försöker väl… 🙂 Är säker på att du kan kicka igång energin!

    Gilla

  3. Just det där känner jag igen ”Jag var så trött på att se mig själv i spegeln för bilden som mötte mig var en överviktig, trött och grå varelse med risigt hår och kläder som var totalt intetsägande. Jag tyckte inte att det var jag, den där människan i spegeln.”
    Jag kände så efter ett relationsuppehåll 2011, att jag tappat bort mig själv och blivit någon – både inuti och utanpå – som jag inte tyckte om. Men nu är livet som härligast igen 🙂

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

