marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Ett halvt sekel gammal i dag!

Dagen D är här. Dagen då man hört det sägas att man nått livets middagshöjd. Eller dagen då ”livet börjar”. Eller dagen när det ”börjar gå utför”. Det finns många tolkningar av hur det kan upplevas att bli 50 år gammal.

Femtio år. Smakar liksom på det. Försöker att förstå att jag är så pass ”gammal”. Ja, det känns ju inte som att jag är en dununge längre. Men inte känner jag mig särskilt gammal och gaggig heller å andra sidan. Är 50 år verkligen så gammalt – egentligen? Om man känner sig gammal eller inte hänger nog mycket på hur man upplever sig själv och vad man erfarit.

Till exempel på hur man känner sig i kroppen. Hur livet har farit fram med en och hur man har hanterat det. Hur mycket man låtit motgångarna ligga och gnaga och göda bitterhet och/eller hat kontra hur mycket man försökt att använda dem konstruktivt. Hur väl man tagit vara på de roliga och härliga stunderna. Hur långt man följt sitt hjärta eller om man gått på vad ”alla andra” tyckt varit bäst. Tycker man att man fortfarande är värdefull, till exempel ute på arbetsmarknaden?

I dag är det på något sätt fult att bli gammal. Synd och faktiskt nästan lite korkat tycker jag, vem kom på det synsättet?  För förr eller senare blir vi ju alla det. Gamla alltså. ALLA. Jovisst. Så det är ju synd att springa omkring och hysteriskt jaga ungdom, då missar man ju det man har i nuet. För allting har sin tid. Alla olika åldrar har sin charm liksom sina svårigheter.

Eftersom det är så fult att bli gammal i dag så har det då uppfunnits diverse knep och metoder att hålla sig ung och fräsch.
Själv anstränger jag mig inte över hövan för att just hålla mig ung och fräsch. (A-ja då, kanske lite – med handen på hjärtat är jag rätt så fåfäng faktiskt). Däremot anstränger jag mig en hel del för att försöka hålla mig frisk. Det har alltid varit viktigt för mig. Sedan kommer ju liksom den yttre fräschören som en extra bonus och belöning för dessa ansträngningar.

Man skulle kunna tro att när man blir äldre så blir sinnena avtrubbade. Kanske stämmer det på sätt och vis. Ja, alltså jag behöver läsglasögon numera… Jag hör lite dåligt på ena örat men det har jag å andra sidan gjort länge, sedan barnsben alltså. Hm. Lukt och smak är lika bra som de alltid varit. Jag tänker lika snabbt som jag gjort tidigare och inte är det något större besvär med inlärning och så heller… ha ha ha, nej jag tror inte jag vill fortsätta fundera på detta!

Men allvarligt talat. Det som kanske ändrat sig är väl sättet att se på saker och ting. Kanske har det med livserfarenhet att göra – vad vet jag men jag tar inte allting på så blodigt allvar längre. Jag tar det för vad det är och stressar inte upp mig i onödan. Det är som att jag fått en ny slags urskillningsförmåga. Jag ser vad som är viktigt och vad som inte är det. Jag vet vilka människor jag vill umgås med och/eller öppna mig för och jag vet vilka jag inte vill detsamma med. Och lusten att leva och älska är precis lika stark som den alltid har varit men kanske med ett annat slags djup.

Just det, det är ordet som jag letar efter. DJUP. Jag vet inte hur det är med andra som är med i eller närmar sig ”klubben” men de senaste åren har jag upplevt att jag lever livet djupare och mera insiktsfullt än vad jag gjort i yngre dagar.

Så inte är det särskilt dåligt att bli femtio. Det tycker jag faktiskt inte. Jag har ju fått vara med i ett halvt sekel på det här klotet! Det skall jag ändå fira lite i dag, hurra!

Single Post Navigation

4 thoughts on “Ett halvt sekel gammal i dag!

  1. Önskar dig en härlig födelsedag!

    Gilla

  2. Grattis! Och jag har samma upplevelse, jag tar inte allt på lika stort allvar längre, jag är mer laid back och tror att saker och ting ska ordna sig!

    Gilla

  3. Japp, det är nog så som det sägs, att i de flesta fallen blir man nog äldre och klokare… 🙂

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

