marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Reflektion över sommarens tågresor

Den här sommaren har inneburit en del resande för mig som annars inte är ute och rör på mig så särskilt mycket. Jag reser helst med tåg, vilket jag tycker är skönt och hyfsat bekvämt. Flyga är kul också för den delen. Båt (modell större, typ färja) åker jag inte gärna sedan jag drömde om hur Estonia förliste samma natt som det hände…  Dumt kan man kanske tycka men den drömmen var mycket realistisk. Jag var där – men ändå inte, om ni förstår.

Det är så härligt att sitta på ett tåg och se hur landskapet far förbi, grönt och vackert. Skog, sjöar, gårdar och djur. Ett öppet fönster där gardinen fladdrar av fartvinden.  Man är på väg någonstans. Tycker om att vara på väg. Och man har tid att tänka, att reflektera, i alla fall om man reser ensam vilket jag gärna gör. Man kan läsa en bok eller tidning. Eller lyssna på musik.

Men så finns det också negativa aspekter med resandet. Som att planera, som att packa. Jag är en sådan som inte nöjer mig med annat än att ha ”den perfekta packningen”. Och den skall inte vara stor. Jag vill resa lätt. Så att planera och att packa innebär alltid en viss anspänning och åthävor…

Semestergarderoben måste vara perfekt organiserad och komponerad. Effektiv. Bekväm och snygg. Sådant jag trivs i. Annars är det sannolikt att resan blir misslyckad. Och jag tycker inte om att glömma någonting – men det gör jag, nästan varje gång.

Låter jag som en jobbig person att resa med? Det är jag inte. Inte om jag lyckats med packningen 😀 Och det gör jag oftast. Faktiskt.

En annan negativ aspekt kan vara valet av  resesällskap, självvalt eller inte självvalt.

Under min senaste tågresa var det ett glatt gäng ”goa gubbar” som slog sig ned i samma vagn som jag. De hade fått ganska redigt ”under västen” och stämningen i deras lilla gäng var hög. Inget ont i det, jag gillar när folk har kul. Men när det vrålas, pratas högljutt om diverse saker som man kanske egentligen inte velat höra och när de börjar att kasta ut skräp, som tomma ölburkar genom tågfönstret, ja då surnar jag till. Men jag sa inte till dem – denna gången. Ingen annan heller…

Men tillbaka till de trevligare aspekterna, som till exempel roliga oväntade saker. Under en annan tågresa i sommar där jag bland annat passerade härliga Halmstad, blev tåget försenat och vi resenärer fick vänta en lite längre stund. Då vart det plötsligt musik! En snubbe med gitarr slog sig ned på perrongen och rev av några goa låtar, till sin publiks (samtliga väntande på perrongen) stora förtjusning! Det sjöngs med och applåderades – allsång på perrongen!

Har ni rest mycket i sommar?

 

Single Post Navigation

2 thoughts on “Reflektion över sommarens tågresor

  1. Jag älskar att åka tåg. Har tågluffat i Europa flera gånger, tycker det är ett oslagbart sätt att resa för att få upplevelser även under resan. I tjänsten finns inte tid för tåg, men när jag är ledig åker jag det gärna. För tre år sedan tågluffade vi i Storbritannien hela familjen, det var fantastiskt härligt. I år blir det en kortare luff med barnen, bara till Stockholm och Göteborg, vi reser om drygt en vecka!

    Gilla

  2. Låter ju superkul att tågluffa hela familjen, det skall vi satsa på så småningom när våran flicka blir lite äldre.

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

