marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Från ur form till i form, del 9 – Längtan efter träningens rutin på riktigt – och en riktig badjävel dessutom

Semestern är slut och därmed också den loja inställningen till (vettigt) ätande och träning. Ja, jag har haft semester från träningen men kanske inte så mycket från ätandet… 😀

Men faktiskt har inget hänt under semestern vare sig vad gäller vikt eller mått, det är status quo. Det tycker jag är helt fantastiskt. Det är första gången jag inte har gått upp i vikt under semestern.

Men någonting var dock annorlunda. För under den härliga ledigheten pockade någonting på. Det tog ett tag innan jag fattade vad det handlade om för det var lite ovant. Det var längtan.  Jomen visst –  jag längtade efter min träningsrutin.

Nu tycker en del säkert att jag är överhurtig men faktiskt var det så. Plötsligt fann jag mig själv där, vankande av och an mitt i skogen där vi har vårt torp. Det räckte inte med all rörelse man automatiskt får på ett sommarställe där man är ute var dag och där det alltid finns någonting att göra. Träningen fattades mig. På riktigt alltså. Jag blir själv lite förvånad när jag läser det jag skrivit men det är sant.

Och vidare hälsovinster av en träningsrutin då: den allmänna formen har fått ett påtagligt uppsving. Förra sommaren var jag inte i så bra skick fysiskt. Jag hade just tappat 10 kilo och borde känt mig både smalare och fräshare. Men grejen var att jag inte bara tappat kilon utan faktiskt en del av  min livs-iver. Den som man kan känna till exempel när man ser en härlig strand en vacker sommardag. Lusten att sola. Lusten att kasta sig i vattnet när kroppen fått lite sol och värme. Inget av det lockade förra sommaren för jag frös och kände mig inte alls hågad att bada. Hade inte lust till så mycket överhuvudtaget.

Men i år var det annat! Både med sol, bad och med livslust. Visst jag skall erkänna, jag var strandens största badkruka i början av semestern men det skulle komma att ändra sig ganska så snabbt. Både sambon och dottern såg ut som fågelholkar i ansiktet när jag, den förut så försiktige som dessförinnan mest hållit till i vattenbrynet,  en vacker dag helt orädd sprang ut i vattnet så att det stänkte omkring mig!

En bad-jävel har blivit (pånytt-) född!

 

Single Post Navigation

2 thoughts on “Från ur form till i form, del 9 – Längtan efter träningens rutin på riktigt – och en riktig badjävel dessutom

  1. Det låter härligt!

    Gilla

  2. Säger som Freja: Härligt 😀
    kram

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

