marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Från ur form till i form, del 8 – Träningen har blivit en vana

Jag vet inte om jag minns rätt men har för mig att jag läst någonstans att det tar ungefär 4 månader att få en ny vana att bli beständig. På mig verkar det stämma. För när jag kollade i min träningsdagbok så har det gått ganska exakt 4 månader sedan jag började med att föra den och jag har numera ett trängande behov av att få röra på mig regelbundet!

Det är som att kroppen ”kallar” till träning. Det låter kanske lite skumt men det är faktiskt just så. Jag VILL verkligen träna. Liksom längtar efter det. Äntligen verkar viljan att träna komma inifrån mig själv och jag måste inte längre sparka mig själv där bak för att komma ur soffan för att utföra övningarna. Med handen på hjärtat, visst, vissa dagar kan det fortfarande vara så men alltmera sällan. Och dessutom – men jag vet inte om jag inbillar mig, men det verkar som att kroppen börjat tycka illa om socker och skräpmat! Jag vet att det låter nästan för bra för att vara sant men jag vill ändå tro på denna teori… Någon därute som upplevt detta eller liknande fenomen?

Och som extra motivation brukar jag titta på ”Du är vad du äter” med A Skipper. Följer med intresse vad för slags mat som kan vara bra att äta och lusläser hennes hemsida. För som det är nu så vill jag också, precis som jag lärt mig att använda kroppen på ett vettigare sätt (än att bara orka sitta i soffan och halvsova på fritiden), även lära mig att äta vettigare. Och att få koll på kalorierna är ett måste, om jag vill att kilona skall försvinna. Så jag studerar just nu näringslära i egen takt för att få lite hum. Och jag tycker faktiskt att det är kul. På riktigt.

Hoppas att ni får en fin helg! Solen skall lysa sägs det, över så gott som hela vårt avlånga land i helgen. Vill gärna tro på väder-gubbarna och tanterna …

Single Post Navigation

3 thoughts on “Från ur form till i form, del 8 – Träningen har blivit en vana

  1. Jag har äntligen tagit itu med min onda rygg, så sen hoppas jag komma igång med träning med… Skulle ju vara fantastiskt om kroppen påminde mig…

    Gilla

  2. Härligt att du tagit itu med ryggen, det ena ger det andra men man måste ha tålamod och framför allt ta det försiktigt i början. Jag vill verkligen läsa i framtiden om hur din kropp påminner dig om att det är dags! 😉

    Gilla

  3. Vad härligt att se att du gillar det! Jag har börjat springa/gå nu igen. Jag har hört att det ska vara bra för hjärtat att man inte kör för hårt så det passar mej.

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

