marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Jihaaaaa … jag har (kanske?) nått livets höjdpunkt!

För ungefär 2 veckor sedan drabbades jag åter av den kvinnliga veckan. Jag brukar oja mig en del när detta fenomen inträffar vilket då hitintills blivit ungefär en gång per månad X antal år. Och det kan man behöva göra ibland.

Men den här gången slutade eländet inte som det brukar efter några dagar utan fortsatte…  Tröttsamt.

Men jag är ju nu då i den ålder då hormonerna kan spela kroppen en del spratt, vilket talar om att man nu kanske är på väg att nå livets höjdpunkt och då får man räkna med att det plötsligt blir lite oordning på saker och ting.

Man kanske kommit i klimakteriet. Vilket laddat ord!

Ordet klimakterium kommer från grekiskan och betyder fritt översatt ”livets höjdpunkt” – d v s den punkt varifrån man kan se både framåt och bakåt (detta står att läsa i en broschyr från kvinnokliniken, Västerbottens läns landsting).  Det låter väl inte så dumt egentligen. Jag tycker att det låter som någonting man borde fira lite mera ordentligt. Ungefär som när man fyller jämna år.

Tyvärr så verkar det som att det är lite skämmigt att prata om klimakteriet, eller övergångsåldern som det ju också kallas ibland. Varför?

Kanhända beror det på att när man googlar på klimakterium så är det ju just inga muntra besked som lyser upp skärmen. Nädå. Det står om olika slags ”symptom” som kvinnor kan uppleva i samband med klimakteriets inträdande, som om livets höjdpunkt skulle vara en slags sjuka!?

Det pratas om blodvallningar, nattliga svettningar, humörsvängningar, torra slemhinnor, benskörhet… inga roliga saker det inte…

Det är väl då kanske inte så konstigt att somliga kvinnor inte gärna pratar om sitt livs höjdpunkt, den tid i livet då man kan både se fram och tillbaka. Det är synd. För det är ju vid dessa år som en kvinna ofta funnit sig själv och vet vad hon är värd.

Man kan också, efter lite mera googlande, på Wikipedia, läsa följande som jag citerar rakt av:

”I vissa kulturer, som bland Mayakvinnorna i Yucatan, upplever kvinnorna exempelvis inga värmevallningar.  Värmevallningar är det vanligaste klimakteriebesväret i Sverige, där 75-80% uppskattas uppleva det. Ett annat exempel är Botswana där kvinnorna rapporterar att det mest tydliga klimakteriesymptomet är en ökad sexlust (64%). I båda kulturerna ses klimakteriet som någonting positivt som även ger ökad status. Även de japanska kvinnorna är kända för att ha milda klimakteriebesvär”.

Vad säger ni om det? Det låter väl betydligt bättre än att bara rada upp alla besvär som (eventuellt!) kan komma.

Nej tjejer – eller kvinnor som vet att ni är på väg dit, deppa inte ihop utan försök istället fira loss lite extra och skäm bort er när ni når Livets höjdpunkt! Det är vi ju värda eller hur?

Trevlig nationaldag också förresten. 😀

Single Post Navigation

6 thoughts on “Jihaaaaa … jag har (kanske?) nått livets höjdpunkt!

  1. Låter bra i mina öron. Är själv på god väg till höjdpunkten det är ju lite scary men samtidigt spännande. Jag tycker livets höjdpunkt låter mer träffande dessutom stämmer det, det är verkligen att se både bakåt och framåt.

    En bra tanke att filura över idag 🙂

    Gilla

  2. Visst är det spännande att vinkla det från ett positivt håll!

    Gilla

  3. Jag tror ju att jag är mitt i just nu, man jag upplever inga problem/symptom alls. Jag tycker bara det ska bli skönt! Kanske därför jag inte har några problem…

    Gilla

  4. Hoppas bara inte dt blir minskad sexlust och torra slemhinnor för mej. Skulle ju vara tråkigt att inte kunna vara nära sin man längre.

    Fast hur gör då min mormor som jag vet har ett sexliv? Du har så rätt, vi kvinnor borde kunna prata om detta med varandra!

    Gilla

  5. Jag tror inte man skall läsa så mycket negativt om klimakteriet för då blir det lätt en självuppfyllande profetia. Det är precis som med förlossningar, lyss inte för mycket på andra, utan ta det som det kommer. Och det där med sex-livet, det behöver inte bli lidande, det finns knep att ta till om det skulle behövas, har jag hört! 😉

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

