marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Om byggar-brudar och ett bra boktips!

På jobbet pågår det ombyggnationer. Renovering och omorganisation. Rörigt värre. Vad som är ett trevligt inslag är att man har möjligheten att träffa människor ur helt andra yrkeskategorier än de som vanligtvis jobbar på sjukhus. Som byggnadsarbetare till exempel.

Nu är det ju inte så att jag har någonting emot att titta på välbyggda grabbar i ”bygg-uniform” och hjälm, snarare tvärtom. Men vad som roligt är att kunna se tjejer på detta grabbarnas (forna) territorium. Och inte bara en, utan flera stycken. Och de såg ut att känna sig säkra och bekväma med var de befann sig och med vad de gjorde.

Inte nog med det. I morse, när jag cyklade fram i sommarmorgonen, så siktade jag också en tjej som hoppade ur en betongblandar-bil och sedan skred till verket med att förse byggarna med betong. Jag vet inte om det är tillfälligheter men ändå… Lite kul är det.

Och nu när jag ändå är inne på detta med feminism litegrann, så läser jag en bra och kul bok just nu. Ni kanske redan har läst den men om ni inte har det, så kan jag rekommendera den! Nämligen Caitlin Morans ”Konsten att vara kvinna”!

Single Post Navigation

3 thoughts on “Om byggar-brudar och ett bra boktips!

  1. Jag blir oxå glad när jag ser byggarbrudar. Och när byggarbetare av den manliga varianten har snickarkjol på sig, det är coolt och suddar oxå ut gränser!

    Gilla

  2. Det låter som en spännande bok! Apro på byggtjejer, min lillasyrra bygger hus i Norrland. Jag trodde alltid hon skulle bli frisör eller make up artist men hoppsan vad fel jag hade!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

