marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Barn, sanningar och konsekvenser

Sanningen är viktig för mig. Men ibland kan den vara svår att handskas med.

Jag är väldigt bra på att låta käften gå, har flera gånger sagt att kunde jag få betalt för att prata på så hade jag varit stormrik… Detta med ”talets gåva” är på verkligen på gott och ont.

När det gäller kombinationen barn och hemligheter så kan det vara ganska riskabelt att prata om hemlisar när barn är närvarande. För hemligheten kan bli avslöjad när man minst anar det och det kan bli med en ganska så hög pinsamhetsfaktor.

Som den där gången när jag hade uttalat mig om en viss nära släkting och sagt att jag retade mig på vederbörandes sätt att kommentera min inredning. Ganska långt senare, från denna händelse så blev det att vi skulle äta middag hela familjen, ute tillsammans med ovan nämnda släkting. Det var en trevlig och ganska dyr restaurang, vi hade precis fått in maten och börjat äta. Allt kändes alldeles strålande. DÅ.

Min dotter säger högt och tydligt: ”men mamma, vad menade du egentligen när du sa att X inte skulle lägga sig i så mycket, till exempel hur möblerna stod (i ett visst rum)”.

Knäpptyst vid bordet. Släktingen som liksom stirrade frågande, först på min dotter och sedan på mig men som tack och lov hade sinneslugn nog att inte förstöra denna middag med en sur min (det måste tillskrivas vederbörande som en mycket stark och bra egenskap!) utan bara himlade sig lite och sedan fortsatte att äta…

Men Gud så pinsamt! Då sa jag till mig själv att jag ALDRIG mera skulle låta sådana ”hemligheter” bli hörda av mitt barn. Tyvärr tog det dock inte så lång tid innan det var dags för nästa pinsamhet. Men det är en annan historia.

Ja ibland är det jobbigt med sanningar… och med en stor käft.

Single Post Navigation

One thought on “Barn, sanningar och konsekvenser

  1. Hahaha, känner igen det där!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

