marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

”Frustration” – ingen ursäkt för våld och skadegörelse!

Det har rapporterats om stor skadegörelse och kravaller nu i maj, både de i Husby och på andra orter i landet. Skadegörelse och anläggning av bränder är metoder som dessa gäng använder sig av för att visa sin ”frustration”.

Så står det ju i dagspressen överallt, att de är frustrerade. För att de inte har arbete och för att ingen lyssnar på dem. Lyssnar? Men vad är det som de vill ha sagt då?

Tror de att någon fattar vad de vill då, när de kastar sina brandbomber och attackerar räddningstjänsten med sten? Nej. Och det är knappast någon som är intresserad av att lyssna heller. Man ser bara en grupp människor som inte har förmågan att uttrycka sig civiliserat och som hellre tar till våld än försöker göra någonting konstruktivt av sitt liv.

För de tjänar inte på att använda de metoder de kör med. Snarare tvärtom. De förlorar på det. Så väldigt mycket.

Ja det står i tidningarna att de är frustrerade.

Jaha. Men måste man verkligen förstöra på det sättet när man är frustrerad?

Jag själv till exempel är mycket frustrerad över den flathet som finns i samhället i dag, bland annat när det gäller integrationspolitiken men inte f-n går jag och förstör besinningslöst för det.

Tja, eller det kanske vore något att testa?  Och sedan kan jag ju bara säga att jag är så vansinnigt  frustrerad att jag inte kan kontrollera mig själv…

Varför skall dessa unga människor hela tiden kunna ursäktas med att  de är frustrerade, så till den grad att de inte kan ansvara för sina handlingar?

Nej det är en mycket dålig ursäkt och jag fattar inte varför någon köper den alls. Nej det som behövs är lite riktigt tuffa tag. Lite hård uppfostran. Varför inte låna idén med riktiga boot-camps, sådana de har i USA?!

Single Post Navigation

6 thoughts on “”Frustration” – ingen ursäkt för våld och skadegörelse!

  1. Nej, det är ingen ursäkt, men kanske en förklaring. Sen är det något som är fullständigt fel i deras uppväxt när de tror sig ha rätt att leva ut sina frustrationer på det sätt som de gör!

    Gilla

    • Ja det saknas väl goda förebilder. Men det är inte för sent, det är unga människor det handlar om och jag tror att de kan fås att komma till insikt i att det som det håller på med är mycket destruktivt.

      Gilla

  2. Hehe, söt du är du. Nja, våld är jag inte riktigt för även om jag också varit jäkligt förbannad i dagarna. Jag har ju bott på orten som fortf det bränns bilar på. De flesta som använder våld är enligt mina erfarnheter de som själva blivit utsatta för det. Sedan var det ju svenska ungdomar för några år sedan som kastade sten i city och kallade det reclaim the streets så det är nog oxå någon ungdomsgrej det där.

    Samhället får väl se till att alla dessa ungdomar ha någon sysselsättning (jobb, praktik eller studier) så de inte får tid att kasta sten mer.. hihihi

    Kram på dej!

    Gilla

  3. Ja, det är ett komplext problem förstås. Jag tror att man måste engagera de här människorna själva i det hela, allt ansvar kan inte läggas på samhällsinsatser. De måste få känna att de har en plats – OCH ett eget ansvar.

    Gilla

  4. Bra inlägg! Skrev också om detta då jag blir tokig ibland! Man undrar vart allt är på väg…

    Gilla

  5. Tack! Ja det är vi många som undrar men om ingen säger eller gör någonting åt det så kommer det att fortsätta.

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

