marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

När önskningar går i uppfyllelse

Den senaste tiden har jag och min pappa kommit varandra närmare. Mycket beror på att han varit sjuk en längre tid och då har det känts viktigt att finnas där. Och det har visat sig vara viktigt på fler än ett sätt.

Förr om åren förstod jag honom inte och han förstod inte mig. Men hur konstigt det än låter så har hans sjukdom fört oss närmare varandra. Han har vågat öppna sig. Han har vågat visa sig vara svag och han har blivit mera ödmjuk. Vi har talat om saker vi aldrig tidigare kunnat/vågat tala med varandra om.

Han har vid ett tillfälle sagt: ”Jag är nöjd med mitt liv, det har varit bra och väldigt spännande”. Och efter att ha hört honom berätta en del om sitt liv  så förstår jag att han är nöjd.

I ett tidigare inlägg (man skall leva för varandra) skrev jag om hur jag önskade att jag kunde få veta mer om min mamma som dog när jag var 7 år gammal.

En av er som kommenterade då (Therese, tack så mycket!) skrev : ”kan inte din pappa berätta?” och jag svarade då på den kommentaren att det kanske skulle vara för smärtsamt för honom att tala om den tiden men att jag skulle fundera på att ta upp det med honom.

Men jag behövde inte fundera så länge på hur jag skulle lyfta frågan. För det var som om någon hade hört mig. Han började berätta utan att jag behövde anstränga mig det allra minsta. Det är sådant här som gör att jag tror att ingenting är en slump. Ibland blir livet magiskt på en hög nivå.

Ibland är det ju tyvärr svårt att  prata om jobbiga saker som kan frigöra känslor som man trodde hade spelat ut sin roll. Och man kan ju här se att det ibland också kan ta en väldig tid innan tillfället yppar sig, faktiskt så lång tid som mer än 40 år!  Men i detta fallet kan man ju i alla fall verkligen säga – bättre sent än aldrig.

Single Post Navigation

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

