marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Svåra frågor innan läggdags som tarvar svar

Min lilla flicka som är snart 6 år funderar över döden. Detta som vi alla skall gå igenom förr eller senare. Häromdagen, vid nattningen så sa hon eftertänksamt: ”Mamma, jag tycker det verkar lite läskigt att dö”. Det var som tur var ingen fråga, typ, ”vad händer när man dör”, det hade ju varit värre att svara på.

Jag funderade och tänkte att här gäller det att försöka göra det lite enkelt… (?!) Ja, alltså en slags förklaring som ett barn i hennes ålder kan greppa. Nu är jag precis då ingen expert på unga sinnen men har ändå lite hum.

Kom på att hon gillar att leka med tåg.

Så jag sa: Ja, om du tänker dig en lång tåg-räls med två stationer, en station i början på rälsen och en i slutet av den. Den i början är den stationen när du föds och den andra i slutet av rälsen är när du dör.

Dottern: ”Jaaaaaa…

Jag: och så kan man säga att rälsen mellan den första och den sista stationen är själva livet, man liksom reser på den där rälsen med sitt livs-tåg och längs med den finns det en massa spännande och roliga saker att uppleva och att lära sig.

Dottern: Jaaaa…

Jag: Och alla, precis ALLA människor måste göra den resan, mellan de där två stationerna, alla föds och alla dör. Så att dö är ju lika naturligt som att födas egentligen, det är en del av livet. Det är ju ganska spännande…

Dottern: Jaha… Ja, men då fattar jag, det gäller att göra och att lära sig saker … och att ha kul!” (Jag tappar hakan).

Jag: (efter att ha hämtat mig): Ja, exakt!

Ibland… händer det så underbara saker som man bara måste dela med sig av och jag tyckte att den här var en sådan.

Single Post Navigation

5 thoughts on “Svåra frågor innan läggdags som tarvar svar

  1. Fantastisk liknelse och fantastisk respons!

    Gilla

  2. Underbart och det är så härligt med barn i den åldern, det mesta kommer direkt från hjärtat! vår lilla Elliot är 7 😉 och vi har många härliga stunder med funderingar hemma, fin liknelse! kram

    Gilla

  3. Haha! Vad gulligt! Hon tänkte verkligen före oss andra där 🙂

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

