marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Idoler och förebilder

Förebilder. Tänker tillbaka på vilka förebilder jag haft genom åren. De har varit några stycken men två av dem har betytt någonting särskilt för mig.

När jag var i 7 års åldern var Pippi Långstrump min första riktiga idol. Jag hade mycket gemensamt med henne, tyckte jag själv. Jag gick min egen väg. Det gjorde Pippi också.  Jag var rödlätt. Pippi var ju riktigt rödhårig men det gjorde ingenting. Och Pippis mamma bodde i Himlen. Precis som min. Jag tyckte om att bestämma och domdera, fast på ett snällt sätt 😉 Som Pippi.

Så fanns det andra skäl till att beundra henne. Pippi var stark. Hon gjorde som hon ville. Som barn hade jag respekt för vuxna för de var ju mycket större än man själv. Men Pippi var inte rädd för vuxna, hon behövde inte det för hon var ju starkare än dem allesammans tillsammans…

Jag minns att jag ville vara som hon, se ut som hon. Det gick så långt att jag blev en slags kopia av Pippi och farmor var tvungen att sy ett ”riktigt” Pippi-förkläde till mig, ni vet med det där ”krysset” bak på ryggen. Jag minns att det var väldigt viktigt… Vad är det med det där krysset bak på Pippis förkläde egentligen? Vari ligger tjusningen och vad gör det så åtråvärt? Funderar eftersom det där krysset på Pippis förkläde syns lika viktigt för min snart 6-åriga dotter i dag som det var för mig då. Och jag är faktiskt glad att min flicka gillar Pippi. För mig står Pippi ändå för vissa saker  som tjejer behöver lära sig, som bland annat självständighet och att tro på sig själv och sin förmåga.

En annan av mina f d idoler hette Marilyn Monroe. Ett tag var jag som besatt av henne, samlade på artiklar, bilder, tidningar, böcker om och med Marilyn. Jag ville se ut som henne. Jodå, så var det. Tyckte att hon var vacker. Och jag tyckte inte att hon var en dum blondin, utan fascinerades av hennes liv, tragiska öde och av hennes naturliga tidlöshet och karisma. Denna besatthet tog sin början någonstans i tidiga tjugoåren och höll sedan i sig i alla fall några år. Jag apade efter hår (färg), make-up och i viss mån kläder. Ja herreminje.

Sedan har det förekommit en hel del andra förebilder men som spelat mindre roll. Nu har jag ingen förebild längre, jag är ju den jag är och jag är nöjd med det. Men kanske, någonstans, finns nog ändå Pippi kvar där någonstans därinne. För jag skulle fortfarande vilja ha ett hus som Ville-Villekulla…

Så cirkeln är sluten.

Ha en fin helg!

Single Post Navigation

7 thoughts on “Idoler och förebilder

  1. Åh, har du inga bilder du kan visa från den tiden du var Marilyn?
    Själv borde jag vara för gammal för att ha idoler men jag har Nicki Minjay. Jag försöker acceptera att det är snyggt att vara kurvig så jag inte trillar dit i bantningsträsket igen.

    Kram!

    Gilla

  2. Pippi är en fantastisk förebild, henne kan man ha hela livet!

    Gilla

  3. Trevlig helg!
    Kram!

    Gilla

  4. Fint inlägg, förebilder är viktigt ger både kraft och inspiration, Marilyns öde är vi nog många som stångats med under åren, dvs Framgång vs Lycka = är det samma sak eller ohållbart? Pippi är fantastisk, känslan av att ha sett Pippi sitter i fortfarande ;-). kram på dig och ha en fin söndag, här snöar det idag igen 😦

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

