marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Fönster

Jag är inte någon fluktare. Ja, jag  vill börja med att tala om det för säkerhets skull. 🙂

Men jag tycker att fönster är intressanta. De liksom berättar lite om vem som bor därinnanför. Jag promenerar en del och då hinner man passera en hel del fönster, i alla fall om man spatserar i ”stada”. Visa mig dina fönster så skall jag säga vem du är. 😀

Här kommer ett litet smakprov på mina ”fönsteranalyser”, kom gärna med fler exempel i kommentarsfältet så blir jag glad!

  • Nedhissade persienner. Stängt liksom. Döljs något därbakom eller handlar det bara om stark personlig integritet?
  • Stylade fönster efter senaste snitt på både gardiner, krukor, växter och eventuell armatur. Här vill man visa att man vet vad som gäller i inredningssammanhang och vill visa trendkänsla och god smak. ”Kolla in, vad tycks, va?”
  • Ombonade fönster, gärna med växter, hyllor och småpryttlar. Trivsel. Värme. ”Här trivs jag och kanske du med, kom in på en kaffe vetja”.
  • Kala fönster, inte en gardin i sikte men persiennerna är upphissade. Här gäller det sparsmakade, vad heter det nu igen…. Hm. Minimalistiskt. ”Bort med plottret så man kan tänka”. Ungefär.
  • Längtande och inbjudande fönster: ”titta hit, hääär är jaaag”…
  • Fönster med tunn och transparant, ljus gardin. ”Jag kan se dig utan att själv synas”.

Det finns säkert många fler men timmen är sen och nu vill jag sova. Vilket tokigt inlägg, vart får man allt ifrån?

God natt!

Single Post Navigation

3 thoughts on “Fönster

  1. Jag brukar oxå spana fönster när jag går på promenad.
    Kram

    Gilla

  2. Hahaha, jag älskar oxå att kolla in fönster och fundera vilka som bor där bakom. Vi har visserligen både gardinlöst och persiennfritt, men särskilt minimalistiskt har vi då inte 😉

    Gilla

  3. Haha, vi stämde in på två st. Min kille hissar ner (för att jag gillar att lufta mej på morgonen, läs gå halvnaken) och jag stajlar dem. 😀

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

