marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Från ur form till i form, del 3

Äntligen har jag kommit igång med min nya hälso-resa. Efter cirka 1,5 vecka har jag tappat ett kilo och minskat 2 cm i midjan! 😀

Förra gången jag försökte minska i vikt gick det ganska bra till att börja med, tappade 10 kilo bara på att dra ned på maten. Var med i en viktklubb på Nätet. Dock är enbart bantning ingenting som jag vill rekommendera. Jag gick ju upp alla kilona igen!

Så nu gör jag en ny satsning. Min strategi är att äta precis som vanligt men äta lite mindre portioner och INTE TA OM. För det andra gäller det att röra på sig. Det finns de som tycker om att schemalägga sin träning. Mig passar det inte alls.

??!! tänker ni kanske. Ja, alltså mitt schema är alltid späckat ändå. Jag är trött på scheman och måsten. För mig är träning min egen kvalitetstid, då vill jag göra någonting som jag tycker är kul. När det passar mig. Träning skall vara kul, annars fortsätter man nämligen inte. Simple as that. 🙂

Så jag började fundera på vilken slags träning eller rörelse jag gillar mest och dessutom vilken som passar mig bäst, där jag är just nu. Jag menar, ett träningsprogram kan inte vara hugget i sten. Ty rätt som det är så har man liksom ”vuxit ur” det gamla och måste revidera det. Det vet alla som tränat ett tag. Så detta är vad jag kan träna just nu och när jag vill:

  • promenad
  • styrketräning
  • dansträning

I dag skall jag köra ett styrketräningspass. Jag är lycklig nog att ha tillgång till träningsmaskin hemma så det finns inga ursäkter i världen.

Jag för också träningsdagbok där jag skriver in varje dag hur dagen varit vad det gäller kost och motion. Även dagsform, t ex sjukdom etc skrivs in. En gång i veckan bokför jag vikt och midjemått.

Skönt att vara igång till slut, våren kommer snart och efter den kommer sommaren, då vill jag vara i form nog att känna mig bekväm i baddräkt! Och sedan fyller jag femma-nolla i augusti, då vill jag vara Fifty and fab! Som sagt… 😀

Ha en fin helg!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Från ur form till i form, del 3

  1. Heja dig! Bra jobbat! Ett extra plus med träningen är ju att man sällan vill sätta i sig något skräp när man tränat. Klart du kommer vara 50 and fab! Kram

    Gilla

  2. Jag tror på dej Marre! Det är ju bäst att träna när det passa dej istället för att känna dej tvingad till en massa måsten. Heja dej!!!

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

