marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Om näthat mot kvinnor

Har just tittat på SVT-Play, Uppdrag gransknings senaste program om näthatet mot kvinnor och är bestört.

Bestört över att detta finns i Sverige i dag. Bestört över att ta del av vilka slags kommentarer som de utsatta kvinnorna fått . Kommentarer som inbegrep allt från förolämpningar och könsord till grova mord-hot. Kommentarer som inger rädsla och ångest. Kommentarer som är menade till att skapa rädsla för att tysta. Det var riktigt kusligt att läsa. Som en dålig thriller, fast i verkligheten.

När reportrarna  i Uppdrag granskning försöker söka upp dem som skrivit kommentarerna är ”dörrar stängda” nästan överallt förutom några stycken personer som man får tag i och konfronterar. Dessa ber nog samtliga om ursäkt och menar att de mera skrev som de gjorde i affekt. Jag reagerade på att en av ”kommentatörerna” som intervjuades, sa själv att man måste tänka sig för innan man skriver någonting som kan såra andra. Men – då undrar jag bara: gäller det alla utom honom själv?!

Om jag någon gång skulle få dylika kommentarer på något inlägg här på bloggen, (för det skulle ju mycket väl kunna hända) hur skulle jag reagera då? Jag vet inte men det är viktigt att komma ihåg att bemöta dem på rätt sätt i sådana fall. Att man måste sätta emot. Ordentligt. Inte låta sig avskräckas.

Programmet väckte många tankar hos mig, vad detta signalerar om i Sverige i dag, vad som håller på att hända med demokrati, jämställdhet och yttrandefrihet. Dessa viktiga grundpelare. Dem måste vi värna om och inte visa rädsla.

För det är just rädsla som är farlig. Rädsla som tystar, som leder till att ingen reagerar eller säger ifrån, även om någonting är katastrofalt fel, den är riktigt farlig.

Ha en bra helg!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Om näthat mot kvinnor

  1. Håller med, att tala om det, att bemöta det, att synliggöra hatarna tror jag är vägen att gå. Jag skulle definitivt polisanmäla direkta hot oxå. Jag såg programmet och flera av kvinnorna hade fått rådet att inte tala om det, ”för då blir det värre”. De fick alltså ta ansvaret för att andra inte kan hålla en god samtalston, fördjävligt!

    Gilla

  2. Fick en rasistkommentar när jag bloggade på Amelia. Det skrämde mej inte men jag blev arg och svarade på den. Det är förjävligt att det ska få sitta en massa personer och hota och hata fritt i Sverige! Det hjälper ju tyvärr inte att göra en polisanmälan.

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

