marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Från ur form till i form, del 2: Vanor och ovanor

Jag är till stor del en vanemänniska. Märker detta när jag till exempel har egentid en hel dag… Då blir jag lätt förvirrad och kan t ex ha svårt att bestämma mig för vad jag skall göra med min tid. Vardagen är ganska rutinstyrd och en hel dag med den åtråvärda egentiden bryter ju ofta vardagsrutinen helt. Mycket i vardagen är förstås goda vanor, man gör allt i en viss ordning för annars funkar det inte. Men så finns det de dåliga vanorna och det är dem jag vill komma åt nu när jag startat ”Från ur form till i form”. Har insett att jag har ganska många ovanor, här är några av dem:

  • Att ta 2 sockerbitar i kaffet (1 räcker, eller bara mjölk)
  • Att gärna vilja äta snask framför TV eller dator (varför???)
  • Att äta på tok för mycket till lunch (jag har inget fysiskt krävande arbete)
  • Att sova för lite (är en nattuggla)
  • Att gärna vilja ha en kaka till kaffet (onödigt)
  • Att äta för lite grönsaker (finns för lite av dem hemma)
  • Att dricka för lite vatten (gillar inte vatten … men det är ju bra att dricka…)

Dessa ovanor och några till har jag skrivit ned i en anteckningsbok, så jag har dem svart på vitt s a s. Det blir då lättare att hantera dem på något sätt.

Och – när man läser igenom listan, det går ju faktiskt att ändra på dem allesammans eller hur? Så vad väntar jag på? Inte vet jag.

Single Post Navigation

One thought on “Från ur form till i form, del 2: Vanor och ovanor

  1. Ja tänk vad mycket man bara gör av gammal vana…..kram

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

