marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Stress-samhälle = ”reptilhjärne-samhälle”

Jag vurmar för hälsa, min egen och andras. Därför kommer jag att tjata om just hälsa här på bloggen. I mitt förra inlägg var det jakten på tid för individen som var på tapeten. I dag vill jag sträcka mig lite längre och fundera över stressens verkningar i ett större perspektiv, i samhället, på folkhälsan.

Det har dessutom blivit en slags trend i dagens samhälle att stressa. Verkligen inte riktigt klokt. För stress gör saker med oss, fysiskt och psykiskt som kan vara förödande i längden, för oss själva och för dem i vår omgivning. Stress gör bland annat att vår reptil-hjärna tar över.

Betänk själva: Hur blir det med en samling reptiler? Vad blir det för ett slags samhälle? Äta eller ätas… är det inte lite där vi är nu?

Jag vill påstå att dagens kalla samhällsklimat (med brist på empati och känslomässigt engagemang, alltså allmän likgiltighet – och likgiltighet kan vara farlig) beror på stress. Och det är vi med och skapar, du och jag.

Så, är det inte dags att dra bestämt i bromsen, sätta ned foten och markera NEJ, nu får det vara nog? Är det inte dags att sluta upp med att flyta med strömmen (åh, jag kan inte låta bli att ta med ett ordstäv igen.. ”Bara döda fiskar flyter med strömmen”) och istället simma motsatt håll? Bli ”kärringen mot strömmen” – i gruppformation!? 😀

Är ni med mig?

Lite allmänt intressant läsning om stress och relaterat hittade jag här och vill dela med mig av:

http://www.stepstone.se/Karriar-center/Karriartips/stress-gor-oss-ineffektiva.cfm

Single Post Navigation

5 thoughts on “Stress-samhälle = ”reptilhjärne-samhälle”

  1. Bra ämne du tar upp, synd att inte fler tänker som dig.
    Hoppas du får en toppenfredag.
    kram

    Gilla

  2. Kikar in och läser igen lite… och håller med dig till 100%, visst är det ett stressigt samhälle. Superbra inlägg och våra bloggar är ju lite lika så ;-)… mycket hälsofokus. Tror idag att många glömmer och njuta och varva ner också. Och visst slår reptilhjärnan in vid stress och fara/hot…. och påverkar kroppen extremt negativt emellanåt. Kram på dig och ha en fin helg!

    Gilla

  3. Jag förstår precis och håller så klart med! Jag ser det ganska ofta i tunnelbanan, folk som knuffas och trängs och ska bara fram, kosta vad det kosta vill! Ingen har tid att stanna upp och tänka till. Råkade jag knuffa någon som var äldre nu? Måste jag vara så hård?

    Jag tror att vi människor behöver föredömmen och människor som vi ser upp till (politiker?) som sätter ner foten när saker händer. Som får oss att tänka till. Att reagera och göra något. Uppmuntra till förändring bland mäniskor och fördömma när hemska saker händer som tex alla rån som nu sker i Sverige.

    Istälelt blir det som de gör som de vill och jag gör det jag vill.
    Väldigt tråkig och farlig utveckling!

    Kram smarta Eva ❤

    Gilla

  4. Eh, nu läste jag något annat samtidigt som jag skrev! Smarta MARRE Ska det ju vara! hihi

    Gilla

  5. Ja, visst är det så. Man ser människor må uppenbart dåligt, och bryr sig inte. Fast jag försöker göra det jag kan, sträcka ut en hand för att människor ska känna sig sedda.

    Kram

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

