marreutanpardon

Med fötterna på jorden och huvet på skaft – och – bland molnen då och då…

Speed på tid…

Funderat lite över vårt speedade samhälle.

Allt skall gå fort, fort och det skall dessutom ”levereras” – helst med bästa möjliga resultat. Inte konstigt att alla är som duracell-kaniner när vi försöker uppnå det som vi tycker är idealet, att vara en übermänniska, en som klarar ALLT, ALLTID. Då får vi det som vi så gärna vill ha. Bekräftelsen. Eller är det något annat vi strävar efter? Men – varför denna enorma törst efter bekräftelse? Varför är den ”ett tidens tecken”?

Utbrändhet lurar bakom hörnet, som gäddan i vassen.

Vilken ”belöning” för att man är duktig, vacker och perfekt!

Min farmor sa en gång: ”fort och väl går inte hand i hand”. Klyschor säger ni kanske nu. Men jag tycker att det ligger mycket i det. I dag räknar vi kvantitet på tid. Kvalitet också förstås men den kommer på en andraplats. Ingen tvekan om det.

Men är det värt det?

Är det någon som tackar dig?

Är det många som minns din insats (om några år)?

Får du någon utmärkelse?

Oftast inte.

Jag tycker att vi skall försöka börja tänka om lite. Unna oss att sakta ned något. Och sätta kvaliteten som nummer ett.

Det (arbete) som vi gör blir oftast inte sämre utav det. Snarare tvärtom. I långa loppet.

Ha en trevlig helg!

Single Post Navigation

7 thoughts on “Speed på tid…

  1. Det är fasiken INTE värt det kan jag säga med facit i hand såhär efteråt.
    Ändå kommer jag in i gamla mönster så fort jag började jobba igen.
    Mönster som en gång gjort att min kropp kapitulerade.
    Många ggr har jag funderat på vad jag fått extra för att jag jobbat för 2 och ibland även 3.
    Vem har tackat mig för det?
    Vem har märkt alla extra grejjer jag gjort på jobbet??
    Ingen!!
    Och vem var det som inte orkade med livet efter jobbet sen, jo jag!!!
    Efter det att jag gick in i väggen har jag sagt till mig ALDRIG mer fröken duktig!!
    Jag jobbar fortfarande på att jobba i ett lugnt tempo, men det går inte.
    Kanske är det sådan jag är som person då det alltid har gått undan med allt.
    Eller oxå är jag totalt arbetsskadad!!!!
    Till alla er som strävar efter att vara fröken duktig, lägg ner innan ni hamnar på botten av er själva!!!!
    Kram

    Gilla

  2. Vilket tänkvärt inlägg och klok tanke från din farmor. Jag har börjat ta det lite lugnare, precis av de anledningarna som du skriver. Det är aldrig någon som tackar en utan det är en själv som mår dåligt och ingen bryr sig. Ha en fin lördag. kram

    Gilla

  3. Håller med dig i det du skriver.
    Svårt är dock när man är fostrad på egen hand eller av andra att alltid vara så jäkla duktig jämt.
    Det rimmar oftast illa med verkligheten.
    Kram

    Gilla

  4. Man kan faktiskt öva sig på att vara vaksam på sig själv när man börjar att bli ”duracell” men det tar tid, ”Rom byggdes inte på en dag” 😀 Hoppas ni inte surnar till på alla mina ordstäv men jag är mycket förtjust i sådana…

    Gilla

  5. Jag har lärt mig den hårda vägen att tillräckligt bra faktiskt räcker. Och upptäckt att min arbetsgivare inte ens märker att jag bara går på halvfart, så varför ska jag gasa…

    Gilla

  6. Du är så smart!
    Och det där uttycket gillade jag, för så är det ju!
    Men ibland har man tur som har människor som försöker att få en att må bra.
    Som igår när killen ringde och frågade om vem som kommer först (han försöker få mej att säga jag) det är himla svårt att tänka så men man får väl öva antar jag.
    Kram!

    Gilla

  7. Jag tycker folk borde bli bättre på att backa och hålla käften… Och take some chill-pills.. Så kanske de hinner tänka efter lite… 😉

    Gilla

Kommentera

Olssons universum

Om att leva minimalistiskt, miljövänligt och hälsosamt, som sockerfri singel...

HomeHopeDreams

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Millans Värld

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

Freja funderar

Filosofiska & feministiska vardagsfunderingar

Bigassfashion

Med fötterna på jorden och huvet på skaft - och - bland molnen då och då...

